Ahad, 1 Januari 2012

2011...antara impian untuk belajar masak tercapai walaupun bukan di tahap pro

Dalam perkiraan saya ada beberapa minit je lagi kita akan meninggalkan tahun 2011 dan bermula episod baru pada tahun 2012. Saya berbangga juga sebab berjaya menghasilkan blog ni sebab blog ni juga merupakan inspirasi bagi saya belajar dan terus belajar dalam bidang masakan. Malu kiranya saya beritahu umum bahawa saya memang tak pandai masak apatah lagi kalau masak yang melibatkan kek dan roti. Saya selalu mengkagumi orang yang pandai buat kek dan roti sebab setahun yang lepas, saya tak reti langsung buat kek dan roti ni. Melalui blog saya belajar dan belajar melalui kegagalan dan akhirnya saya berjaya juga menghasilkan kek dan roti sendiri tanpa masuk kelas memasak secara rasmi. Sepanjang tahun 2011 adalah tahun mencabar juga bagi diri saya apabila suami aka mr.soulmate saya meneruskan kerjayanya jauh dari saya melangkaui 3 buah negeri dari tempat saya bekerja di sini. Saya sangat menghargai usaha dan kasih suami bila dia tanpa mengenal jemu dan penat dengan menaiki bas berulang alik setiap minggu untuk berjumpa saya.
Semenjak kami melalui perkahwinan jarak jauh ini, saya mula merapatkan diri dengan dunia maya ni. Saya mula belajar untuk setup sebuah blog bertemakan masakan ni. Dari blog ini juga saya banyak belajar resepi-resepi yang baru dari blogger-blogger yang hebat dari dapur Kak Ita masam manis, Cik Mat titifan biru, Wendy table for two dan banyak lagi yang banyak menyumbang idea dan tip-tip dalam masakan.
Kalau dulu sebelum ni kawan-kawan dan sedara mara selalu pandang rendah dengan masakan saya berbanding mr.soulmate sebab mr.soulmate memang cekap di dapur. Kalau saya cakap nak buat makan-makan pun orang akan kata "ini suami dia yang masak ni" huhuhu sedihnya saya yang tak pandai masak ni. Sebab tula tahun 2011 sangat bermakna bila saya mula belajar masak dan dapat berkongsi resepi dan tip dengan semua orang melalui blog ni. Jangan kata saya tak pandai masak dah tau sebab saya dah ada bukti dalam blog ni dan kebanyakannya ada step by step lagi. Ramai yang tanyakan saya guna camera DSLR ke untuk capture gambar masak ni dan sebab itu la saya letakkan gambar compact camera saya dalam muka utama blog ni. Saya bukan pandai ambik gambar pun dan camera saya ni selalunya set 'auto' sepanjang waktu sebab saya percayakan camera ni dalam setiap gambar. Selepas saya ambik gambar ni, saya akan edit pula dalam picasa untuk letak watermark dan sedikit edit dari segi pencahayaan dan kualiti gambar yang diambil. Dari segi kualiti dan prop gambar ni memang Kak Ita masam manis la yang terbaik.
 Dari segi resepi masakan pula saya selalu rujuk dengan Wendy table for two sebab resepi dia selalu lain dari yang lain dan banyak bahan masakan dia memang kena dengan selera saya. Kalau saya nak cari masakan kampung pula mestilah dapur cik mat jadi pilihan hati.
Boleh dikatakan hampir 98% resepi yang saya masukkan dalam blog ni adalah resepi percubaan kali pertama. Ada juga yang jadi disaster sampai tak boleh masuk langsung sebab malu masakan tak menjadi hahaha tapi walau apa pun saya sangat menghargai masa yang diluangkan semasa memasak dan bersama blog. Bila masakan menjadi, excited sangat nak muatkan dalam entry tambah-tambah lagi masakan yang 1st time cuba. Masakan yang jadi disaster tu saya ambilkan iktibar dan cuba lagi sehingga berjaya.
Dibawah ni saya akan senaraikan antara masakan disaster yang malu juga nak share dengan orang lain tapi tetap saya gembira sebab sekurang-kurangnya saya telah mencuba walaupun tak sesempurna seperti asalnya, layanla:
  1. macarons
  2. apricot-custard-tart
  3. cajun-fries-ala-popeye
  4. piri-piri-chicken
  5. japanese-cotton-cheesecake
  6. mee-goreng-cendawan
  7. bihun-goreng-tomyam
Dibawah ni pula antara masakan yang saya sangat excited buat sebab hasilnya memuaskan hati mengikut turutan dari awal tahun sehingga yang terbaru dan boleh dikira sebagai signature dish juga hehehe....
  1. chicken-with-mango-sauce-and-white
  2. caramelized-onion-mushroom-burger
  3. chocolate-croissant
  4. pulut-pelam-thai-mango-sticky-rice
  5. chicken-mushroom-pizza
  6. strawberry-smoothies
  7. chocolate-dipped-strawberry
  8. apple-and-carrot-yogurt-smoothie 
  9. pineapple-upside-down-cake 
  10. cheesy-meatball 
  11. mango-lassi 
  12. mango-yogurt-muffin 
  13. healthy-brownies-without-sugar
  14. apple-pie
  15. red-velvet-cupcakes-with-cream-cheese
  16. basil-chickenball-with-spaghetti
  17. mango-ice-cream
  18. kueh-keria-fried-sweet-potato-doughnut
  19. puding-roti-epal
  20. roti-simple
  21. mushroom-chicken-soup
  22. minestrone-soupmenu-untuk-cepat
  23. dhal
  24. sour-cream-chocolate-cake
  25. daging-burger-black-papper-with-veggie
  26. spaghetti-with-pesto-sauce
  27. red radish salad
  28. bun-sosej
  29. passionfruit-yogurt-cheesecake
  30. grilled-chicken-chop-with-apple-salad
  31. blended-orange-cake-mix-dengan-coklat
  32. chicken-cordon-bleu
  33. gratin-dauphinois-aka-kentang-lapis
  34. strawberry-custard-jelly
  35. apple-tart
  36. kek-lapis-coklat-kukus
  37. spaghetti-agli-e-olio
  38. mi-udon-sup
  39. quesadillaoh-rosalinda-ayamorayamor
  40. cream-cheese-with-prune-n-apricot-bun
  41. cherry-custard
  42. veggie-soup
  43. ayam-panggang-mustard-dan-tortilla-wrap
  44. udon-goreng
  45. apam-belang-yogurt-strawberry
  46. meat-pie
  47. taco-vs-capati
  48. curry-spaghetti
  49. spaghetti-meatball
  50. udon-goreng-bijan-sesame-stir-fried
  51. spaghetti-goreng-bolognese-keju
  52. oat-crips-chocolate-cookies
  53. buttermilk-chocolate-cake
  54. pineapple-upside-down-cake-twin-cake
  55. sotong-dengan-cayenne-pepper
  56. beef-stew-idea-jamie-oliver
  57. mushroom-spaghetti
  58. cheese-brownies
  59. spaghetti-agli-e-olio
  60. salad-oren-dan-epal
  61. ayam-mustard-dengan-nasi
  62. chickenball-oats
  63. nasi-lemak-gantikan-santan-dengan-low
  64. chicken-lasagna
  65. kek-layer-coklat-dan-cheese
  66. salsa-salad
  67. oven-roasted-chicken-breast
  68. chocolate-pancake-in-morning
  69. apple-yogurt-smoothies
  70. omelette
  71. corn-fritters-with-dried-anchovy
  72. bun-cranberries
  73. brownies-racheal-ray
  74. set-grilled-chicken-with-corn-asparagus
  75. sotong-tempura
  76. puding-mango
  77. strawberry-yogurt-cheesecake
  78. salad-buah
  79. nasi-goreng-fennel
  80. stew-daging-korban
  81. ayam-panggang-fennal
  82. strawberry-mahalabia
  83. homemade-rotiboy
  84. strawberry-scones-with-strawberry-glaze
  85. all-america-chocolate-cake 
Selamat menyambut tahun baru dan selamat mencuba resepi baru!!!

Tiada ulasan: