Rabu, 12 Oktober 2011

Chicken-Oats Balls


Apalah masalah google dan blogspot ni takleh nak buka langsung minggu ni. Banyak menu nak masuk entry ni tapi asyik tertunda je gara-gara google takleh nak buka. So akhirnya buka u-buntu je baru leh masuk google. Nasib baikla dalam lappy ni ada dua anak. Anak window demam panas minggu ni maka beralih arah kat anak sorang lagi namanya u-buntu.

Lepas raya asyik makan je sampai nak makan pun dah penat, melampau betul. Paling melampau bila dah malas nak bersenam. Aktiviti swim pun dah banyak kali tertunda berkali-kali. Ramai yang cakap saya semakin chubby tapi bila timbang stabil je tak naik tak turun pun. 
Hari ni punya masakan eh bukan hari ni tapi minggu lepas punya masakan ialah resepi nak perabihkan stok makanan kat rumah. Resepi ni macam nak buat cekodok jugak tapi tak goreng sebab cekodok ni saya bakar je dalam oven. Bahan-bahan yang saya letak dalam cekodok ni ayam kisar (lebih masa buat spagehtti chickenball open house baru-baru ni)+oats(lebih masa buat kuih raya)+pototo(kulit dah berkedut menandakan hampir x-pired dah)+daun parsley(lebih buat spaghetti agli e olio)+olive+bawang+tepung sikit+telur(lebih buat cheese brownies)+herb(oregano+tyme+basil+paprika+black pepper)+madu+garam sikit 
Kesimpulannya resepi ni saya letak bahan-bahan yang sedia ada kat rumah dan bahan yang nak bagi perabis sebelum rosak tak boleh guna langsung. Maksudnya bila masak memasak ni lebih baik menggunakan imaginasi sendiri sebab kita sendiri yang nak makan jadi baik kita sendiri yang tentukan apakah bahan yang sesuai untuk dimasukkan. Ala-ala masak merapu sendiri la hehehehe.....

Inilah bahan yang saya campurkan semua, senang kerja tak berkecah dapur pun. Mudah kan?

Gaul bagi sebati semua bahan kecuali tepung sebab tepung saya guna sikit je masa nak bentukkan ia.

Saya bentukkan kecil-kecil je supaya cepat sikit masak. Saya bakar sebahagian je dan selebihnya saya simpan bagi frozen, esok boleh makan lagi.

Saya letakkan sedikit olive oil dan bakar dengan suhu 200 C selama 7-10minit

Inilah hasilnya bila keluar dari oven

Bahan:
500g Ayam kisar
1 biji Bawang besar - potong dadu
2 biji Kentang - potong dadu
1 cawan oats
5 biji buah zaitun - cincang
1 ikat daun parsley - cincang
1 biji telur
sedikit tepung gandum
sedikit lada hitam
sedikit paprika/cayenne
sedikit oregano / thyme / basil - serbuk kasar
2 sudu madu
sedikit garam

Caranya:
Gaulkan semua bahan sehingga sebati kemudian bentukkan bulat dan bakar selama 10 minit dengan suhu 200C

Selamat makan dan selamat mencuba

4 ulasan:

yanie anuar ~ putrajaya berkata...

ziarah n follow..salam kenal..

Hafirdaus berkata...

salam berkenalan.....

Cik Adek Manes berkata...

looks delicious.. !! nanti nak cuba lah resepi u nie.. thanx for sharing.. jumpe url from SUSUSEJAT contest tue.. ihihih..

Hafirdaus berkata...

oh yeke...selamat mencuba...suka baca blog sususejat sebab banyak info kesihatan hehehehe