Rabu, 2 November 2011

Brownies Racheal Ray

Kembali lagi dengan buat brownies. Suka betul makan brownies ni. Tapi apa bezanya brownies dengan kek coklat?mesti ramai yang tertanya termasukla diri saya sendiri. Selepas mengkaji selidik dengan mr.gogo, dia cakap brownies ni adalah kek yang bantat sebab kek ni tak naik. Sebab itulah dalam resepinya tak letak baking powder sebab memang taknak kasi kek ni naik. Walaubagaimanapun brownies ni tetap akan lembut cuma isipadunya agak padat je.

Awatla tak terliur nak makan brownies ni, tengok cerita Desperate Housewife diorang suka betul buat brownies tambah-tambah si Susan Delfino. Lagi pun  buat brownies ni memang senang. Sebelum nak belajar buat kek, buat dulu brownies sebab brownies memang mudah sebab semua bahan akan digaulkan sekali dan tak perlu pakai mixer pun cukupla dengan whisk guna tangan je bahan-bahannya semua.

Sebelum ni saya ada juga buat brownies tanpa gula sebab saya mix brownies saya dengan pisang salai, susu dan pistachio, entry boleh klik  sini. Sama juga macam resepi yang lepas, saya guna resepi dari Racheal Ray dari majalah Everyday. Saya memang suka sangat kalau masak guna bahan dan cara yang paling simple. So, resepi ni sangat sesuai untuk orang malas macam saya. The best basic brownies:
Preheat the oven to 180 C, Grease a 9-by-9 inch baking pan. In a large bowl, combine 2 cup sugar, 1 1/2 sticks melted unsalted butter and 1/2 teaspoon salt. Whisk in 3 eggs, 1 at a time. Stir in 1 cup unsweetened cocoa powder and 1 cup flour. Transfer the batter to the baking pan and bake until just set, 25-30 minutes, let cool.
Simple kan resepi dia..ok, selamat mencuba.

Tiada ulasan: