Jumaat, 4 November 2011

Sotong Tempura

Petang semalam lepas balik kerja lepak-lepak dulu depan tv tengok Barefoot Contessa. Ina masak tempura sotong. Baru saya pun teringat ada sotong jugak dalam peti ais. Sotong yang ada ni pun tak fresh sangat, memang sesuai sangatla buat tempura. Cara Ina buat pun mudah juga. Apa lagi, defrost sotong dulula. Lepas mandi manda, solat semua baru masuk dapur nak dinner tempura sotong.

Sotong ni memang saya buang semua kulit dia sekali biji mata pun buang cuma tinggal isi semata-mata sebab saya tak lalu nak makan kulit dia mengada sungguh aiih


Gambar kat atas tu kanan sekali tepung jagung, telur dan bread crumb. Cara dia mudah je, celup sotong dalam tepung jagung dulu kemudian celup dengan telur dan akhir sekali celup dalam bread crumb. Kaedah ni sama juga macam saya masak Chicken Cordon Bleu

Inilah hasilnya bila dah celup dengan letiga-tiga bahan tu.


Bila disalut dengan ketiga-tiga bahan tu, saya pun goreng dalam 2minit je deep fried. Kemudian saya atur atas pan untuk dibakar pula.

Saya bakar selama 15 minit dengan suhu 190C. Kenapa ya saya tak gorengkan je?kenapa nak menyusahkan diri dengan bakar dalam oven pulak? sebabnya kalau goreng lama-lama nanti sotong ni meletup-letup kang minyak panas buat perang bom dalam dapur. Keduanya bila bakar, isi sotong lebih lembut dan tak liat langsung.

Inilah hasilnya bila keluar dari oven. Isi sotong lebih lembut walaupun kulit luar crispy.

Sementara tu saya buat coleslaw, saya grated carrot+kubis+bawang+thousand island dressing. Lagi sedap pula dalam coleslaw ni gantikan mayonis dengan thousand island dressing.

yum....

Tiada ulasan: