Khamis, 3 November 2011

Set grilled chicken with corn, asparagus and pomegranate

Hidangan meriah untuk makan malam lagi hehehe.....inilah akibatnya kalau nak mengisi masa kualiti di rumah. Aagak-agak boleh masuk masterchef tak?

Sejak-sejak tahu khasiat dan kebaikan buah pomegranate, asal nampak je buah ni terus terpikir nak masak apa dengan buah ni. Kalau nak makan saja pun boleh tapi lagi best kalau campur dalam masakan sekali. Gunakan kretiviti dan inovasi untuk mencampur adukkan bahan-bahan dalam masakan walaupun hasilnya agak merepek tapi tak salah kalau mencuba sekurang-kurangnya kita boleh membaiki mutu masakan pada masa hadapan.

 Kebetulan saya ada asparagus yang fresh baru sampai dari Cameron Highlands. Asparagus ni tak boleh biar lama dalam peti ais sebab nanti batang dia dah tak crunchy.

Kali ni saya cuba nak gabungkan buah delima dengan asparagus. Saya pun sebelum nak cuba buat resepi sendiri kena kaji dengan mr.gogo dulu. Rupanya mr.gogo tunjuk banyak jugakla gambar-gambar dari western ayam grill dengan sos buah delima. So konfiden la sikit bila tau buah delima ni biasa dijadikan sos dalam makanan.

Mula-mula sekali saya perapkan dada ayam dengan herb dan perasa. Kemudian saya saute onion dan garlic dan masukkan buah delima. Selepas tu baru masukkan ayam yang diperap. Selepas 3 minit selepas tu, saya masukkan ayam sekali dengan kuali dalam oven selama 15 minit dengan suhu 200C. Biar ayam masak sekata dalam oven. Saya buat cara ni sebab isi ayam semakin lembut dan juicy berbanding grill atas pan je.

Sementara saya tunggu ayam masak dalam oven, saya bakar jagung dan asparagus. Bakar kosong je tanpa minyak atau perasa yang lain. Jagung ni manis sangat walaupun tak letak apa-apa sebab jagung ni pun baru sampai dari Cameron juga.

Meriah sungguhla dengan sayur-sayuran dalam pinggan. Ditambah pula dengan salsa salad yang sungguh yum. Believe it or not, pinggan ni licin selepas 5 minit kemudian hehehehe

Tiada ulasan: