Ahad, 24 April 2011

Chicken Mushroom Pizza

This weekend saya jumpa kedai bagus yang memang bagus. Kedai ni namanya Kedai Bagus, menjual bahan-bahan untuk membuat kek, roti, dan seumpanya. Memang saya tengah dalam mood nak buat roti sekarang ni memandangkan mr. hubby sangat bz dengan research nya tambah2 pulak dah last semester ni.
Melangkah masuk je kedai tu seolah2 saya lupa diri sebab banyak sangat benda menarik hahaha...maklumla sebelum ni tak pernah pulak buat masak2 gini. Bila jalan kat area frozen lak jumpa doh pizza, pastry segera, cheese...mulala terpikir nak buat pizza, terusla grab benda2 tu semua dan grab pizza pan jugak.

  Breakfast pagi ni kami dua makan pizza je....simple tapi sedappppppp. Ni first time saya buat pizza yang rotinya lembut. Sebelum ni roti pizza keras macam batu hehehe.....Saya dah tau macam mana nak buat roti dia jadi lembut iaitu masak pizza dalam oven jangan bakar melebihi 10minit tapi guna suhu yang paling tinggi, saya guna 230C.

Mula-mula saya kena siapkan kuah pizza dulu....perkara pertama, tumis bawang.


Selepas tumisan bawang tadi, saya masukkan pes tomato dan rempah pizza yang saya beli kat kedai bagus jugak. Saya letak button mushroom, lada hitam, daun bay dan perasakan dengan garam dan gula. Last sekali saya masukkan mozzarella cheese supaya kuah jadi pekat dan melekit.
 rupa dapur yang selerak...maklumla nak masak sebulan sekali pun tak tentu biasala kalau sesekali masuk dapur.


Lepas kuah dah siap, saya ratakan kuah atas roti. Kemudian saya masak sikit sosej dengan chicken loaf dalam microwave dulu sebelum tabur atas kuah pizza ni dan letakkan cheese di bahagian atas sekali.


Saya masak pizza ni selama 8minit dengan suhu 250C

Pizza dah siap....yum.

Tiada ulasan: