Ahad, 8 Mei 2011

Apple Pie

Semangat nak maraton masak memasak dah membuak-buak dalam hati, weekend je la ada masa bagi wanita yang bekerja setiap hari 9jam ni.  Nasib baikla ada member nak teman sepanjang dua hari ni, lehla try n error masakan yang 1st time nak cuba ni. Alhamdulilah, baru 1st time buat dah menjadi apple pie ni....yum yum...meh jamu mata dulu


Jangan tak tau, tart pan (jangan sebut terbalik sudah) ni beru beli kat Daiso $5, tak kisahla janji leh pakai berulang kali.

 Mula-mula kupas kulit epal, ikut suka nak pakai berapa biji pun buat apple pie ni

Lepas tu, sebiji epal ni potong kepada 18bahagian dan rendam dalam air dengan beberapa titik lemon. Tujuan letak lemon dalam air ni tak nak kasi color epal berubah ke color coklat. Oh lupa lak....jangan lupa guna apple jenis granny smith saja untuk buat apple pie ni

1 cup brown sugar+2 sudu tepung+1 sudu jus lemon+1/2 sudu serbuk kayu manis+1 tsp nutmeg powder. Semua bahan tadi mix dengan apple ni dah biarkan selama sejam dalam peti ais.
Lepas tu, keluarkan epal tadi dari peti ais dan tapis epal ni untuk dapatkan jusnya. Nanti bila jus dah keluar, jus ni campur dengan 2 sudu mentega dan cairkan. Kita akan dapat jus yang pekat, jus pekat tu nanti mix lagi dengan epal dan terus masukkan dalam pastry yang kita dah lekat dalam tart pan.

Pastu ambikla mentega potong kecik2 tabur atas epal macam dalam gambar kat atas. Potong pastry berjalur dan buat anyaman atas epal ni, saya letak huruf 'N' dan 'Z' untuk nama saya dan teman.
 Bakar dengan suhu 220C selama 40-45 minit

Done....ready to eat....lagi sedap kalau makan apple pie ni dengan ais krim vanila, YUM

1 ulasan:

azam berkata...

cedap...hehehe..try rasa..huhuhu...love it, like it...