Khamis, 28 Februari 2013

Oh Medan, Indonesia....Day 3

Hari ni merupakan hari terakhir cuti dan ahad ni start kelas. Penatnya macam-macam saya tak siapkan lagi termasukla menghantar report untuk aktiviti dan result exam kat JPA. Jadual kelas pun dah keluar, tak tengok pun lagi. Segala-galanya malas sekarang kecuali satu je tak malas iaitu membuat kek tempahan.
Nampaknya entry ni saya tak banyak nak cerita apa, layan la gambar-gambar kat bawah ni sebab malas gila nak buat entry Medan.

 Hari ni merupakan hari ketiga kami di bumi Sumatera. Bilik kami betul-betul menghadap tasik toba. Mulakan hari dengan aura@cakra@semangat yang positif-positif saja.

 
 Pagi ni punya breakfast special sikit sebab dihantar terus ke pintu bilik dan makan menghadap tasikla pagi-pagi ni. Nasi goreng pagi ni jauh lebih berperisa daripada semalam punya breakfast cuma air teh ni kena buang separuh dan tambah air kosong separuh baru boleh minum sebabnya orang Indonesia memang minum air manis. Saya dah melalui dah masa kat Surabaya bila tuan rumah jamu air teh yang sangat manis tapi telan jugakla takkan nak komplen dah orang jamu air kan. Macam tula bak pepatah orang tua masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang rimau mengaum....eh betul ke tak pepatah ni?
fake vs menghormati budaya orang??any problem with that??????

 Pukul 8pagi kami check out dan bertolak ke Semosir Island. Pada jangkaan saya bapak rahmat nak seberang sana menaiki kereta tapi rupanya kami ke semosir dengan berjalan kaki saja. Panas terik sangat dan cuaca sangat bahang hari ni tapi macam biasala saya tengok orang-orang tempatan masih berbaju berlapis-lapis dan tebal. Bila tengok pelancong india dan cina pula pakai seluar pendek je semua. Mulala saya ada teori baru mungkin orang Indonesia tak tahan sejuk kot, teori jela.

 Pagi ni sebelum naik feri, kami ronda-ronda tengok bandar Parapat.


 Ini anak-anak jaguh renang. Mereka nila akan berenang tatkala feri bergerak dan meminta agar orang dari atas feri untuk lemparkan duit kat mereka. Kalau baling coin dalam tasik ni pun diorang boleh selam dan ambik coin kat dasar tasik. 
Tasik toba ni ada satu area yang masih taktau kedalaman dan merupakan kawasan bahaya sebab kata orang tempatan ada arus kuat dalam tasik ni yang mampu sedut bot atas permukaan air.

 
 
 Naik bot ke Semosir Island kena bayar 10ribu sorang.
 
 Suka pula membaca pasal sejarah toba lake ni. Bolek klik sini kalau nak baca mengenai Toba Lake dengan lebih lanjut sebab malas nak copy paste balik hahaha.

 
 Ada waterfall di celah-celah bukit tu

 Bot karam ni teringat cita Rogue pasal buaya besar yang karamkan bot pelancong kat Australia, seram betul cita tu.
 
 Tak suka pasar ni sebab peniaga-peniaga sini paksa gila-gila minta kita belikan barang niaga diorang. Bila ada peniaga ni dok paksa saya, saya cakapla kat dia "nantila saya jalan-jalan dulu" pastu dia siap ugut kata "kakak tudung biru, saya ingat ni mesti kembali beli sini. Kat sini bila berjanji mesti tunaikan" ha mampus ko masa bila aku berjanji dengan dia. Pastu mr.soulmate cakap "dengan diorang ni jangan layan langsung, buat taktau je jangan kata nak beli, pandang barang niaga pun takyah" ok saya sangat awkward dan mula benci dok lama-lama kat sini dah.
Saya beli keychain kayu ukiran rumah batak, peniaga ni kata seketul 50sen okla saya ambik 6ketul tapi bila bayar dia taknak pula duit RM, dia nak kita bayar duit rupiah tapi rupanya dia songlap 3ribu extra pula bila convert dari RM ke rupiah, dasar penipu betul kalau macam tu selamanya ko tak takleh nak hidup senang kalau keja asyik menipu pelancong je.
Ingat habis takat tu la kan pastu masa nak naik feri ni ada pompuan tua niaga kacang tanah, dah kata taknak pastu dia pandang saya cakap anak kecil kat rumah tak ada susu nak minum. Adoila....hati aku pasaipa senang runtuh sangat tah. Saya minta mr.soulmate belikan kacang tanah seberat 100g dengan harga 20ribu ok tak?bencila pasal apa dia mai minta kat saya padahal kat orang lain dia tak minta pun. Sekali lagi mr.soulmate minta saya elakkan eye contact dengan orang-orang kat sini sebab bila kita rasa kecian, lagi depa nak ambik kesempatan. Lama-lama dok kat sini saya boleh jadi bankrupt sebab habis duit nak derma je sebab keciankan orang je.

 
 Jangan kata kesian kat orang je, dengan binatang pun kesian gak sebab dia lapar. Nampak je lapar tapi bila bagi roti dia memilih lak, dia buang roti tapi makan raisin dan nut yang melekat kat roti saja.

 Masuk dalam rumah ni pun satu lagi hangin bila kita nak keluar siap remind kita suruh bagi donation. Jenis nama je donation tapi paksa suruh kita bagi duit juga, bosan betul. Ish mana pula aura positif yang cakap awal-awal tadi. Itula masalahnya kalau tak cukup tabah mengharungi hidup yang penuh onak duri berliku ni.



Masa balik naik bot bayar lagi sorang untuk 10ribu. Tengok supir-supir lain semua bayarkan untuk pelanggan diorang masing-masing. Next time sesapa nak dapatkan supir sebelum mulakan trip jelaskan betul-betul semua bayaran supaya kita takyah nak kuarkan lagi bayaran tambahan remeh temeh macam ni.

Selepas tu dah tengahari kami gerak pulang ke Medan. Bye bye Parapat....ini mungkin kali pertama dan terakhir ye. Tak sanggup nak ulangi datang sini walaupun free sekali pun.
 
Jauh juga perjalanan dari Parapat ke Medan, perut mula berkeroncong dan bapak rahmat pun laju je tak tanya pun nak singgah makan kat mana-mana. Dalam pukul 3ptg kami singgah kat masjid Al-Mukhlisin, sementara tunggu mr.soulmate solat jamak saya makan roti kat warung depan masjid ni.
 
Bapak rahmat hilangkan diri sekali lagi, mungkin dia pi makan mana-mana la kot. Akhirnya kami dua berpicnic lagi makan roti cicah tuna. Saya beli air ni wahhh sedap sangat teh markisa tapi herannya tak pula manis air botol ni. Air ni ada jual kat Malaysia tak sebab sedap sangat.


Dalam terik kepanasan dan jammed pula. Masa ni kepala saya pening sangat-sangat sebab aircond macam tak berfungsi je

Dalam jammed ada pula perarakan anak-anak sekolah.
 


Rasanya takla jauh sangat tapi jammed membuatkan kami sampai kat Medan pukul 7mlm. Ok ingat tak saya ada booked hotel Ibunda dan dapat balasan email cakap Ibunda Hotel ada buat aktiviti rumah sakit dan dia suggest stay kat hotel menara ixus. Sebelum kami ke hotel menara ixus saya nak cuba nasib sekali lagi dan pergi ke Ibunda Hotel. Rupa-rupanya Ibunda Hotel tak buat apa-apa aktiviti pun dan masih banyak bilik yang kosong. Saya tunjuk kat staf situ email yang saya dapat tu dan dia dan beberapa staf sahkan email yang saya dapat tu bukan dari Ibunda Hotel. Email tu dari agent hotel menara ixus dan tarik customer dari Ibunda Hotel untuk menetap di Menara hotel tu. 
Biasanya pelancong mesti booked hotel dari website dan saya jumpa website untuk Ibunda hotel melalui Medan Holiday dan promosi untuk beberapa hotel di Medan termasuk Ibunda hotel. Nampaknya agent tu disuapkan rasuah oleh hotel menara untuk menarik mana-mana customer yang nak menginap di Ibunda Hotel ke hotel menara tu.
Ok saya dah faham sekarang...Medan ni kalau kita keluarkan duit walaupun seposen dan kita akan dapat advantage lebih dari orang lain daripada orang yang tak keluarkan duit langsung.
Sebelum berpisah dengan bapak rahmat dia minta tips lagi kat mr.soulmate. Mr.soulmate bagi je 30ribu tips dekat bapak rahmat. Ok sekarang masanya nak call saiful nak dia explain apa yang terjadi ni dengan bapak rahmat, complicated sungguh. Malam tu mr.soulmate je jumpa saiful sebab saya dah malas nak deal dengan diorang ni. Akhirnya mr.soulmate bayar lagi RM100 kat saiful untuk bawa kami ronda-ronda Medan seharian. Masalahnya saiful ni taknak duit rupiah dia nak duit RM je katanya untuk perlaburan, apa-apa jela so konon nak budget travel tak menjadi jugakla bila terbabas lebih 2ribu ringgit sepanjang kat Medan ni.
Beli nasi kosong kat restoren Ibunda Hotel berharga 14ribu dan makan dengan tuna lagi.
Moral of the story kalau nak melancong ni kalau nak enjoy jangan jadikan duit sebagai isu utama
The End.

1 ulasan:

Unknown berkata...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.