Isnin, 6 Februari 2012

Hat Yai....train trip, Part 1

0500



Cuti sempena Tahun baru Cina baru-baru ni, saya dan mr.soulmate plan nak cross border by KTMB, Keretapi Tanah Melayu Berhad. Maklumla baru buat passport sebab plan nak jalan makan angin jauh sikit tapi dah terlajak balik kampung pun di negeri sempadan Thailand, apa salahnya masuk siam. Kami berdua memang ada keturunan dari siam tapi tak la pernah nak jejak kaki kat negara nenek moyang ni. Entahla sebab tak best sangat kot hehehe...oppsss...
Kami plan nak balik hari je maknanya tak berniat sikit pun di lubuk hati nak bermalam di sana. 
Kami bercadang naik train ni di stesen Gurun. Kami diberi maklumat masa train ni akan lalu kat Gurun ni pukul 6.15pagi. Train ni dari arah selatan for sure, kebanyakan penumpang yang naik dari KL Sentral (tak sanggupla ampun naik dari KL Sentral ke Kedah, 12 jam dalam train). Train ni akan ke arah utara sampai ke Hat Yai-Bangkok-Chiangmai. Dari Gurun nak ke Bangkok akan ambil masa selama 16jam dalam train. Kalau dari Gurun ke Hat Yai cuma ambik masa 3jam (kalau tak ada apa-apa aral melintangla). Harga tiket seorang berharga RM18.
Honestly....walaupun pukul 5.30pagi kami dua dah terpacak dekat stesen ketapi Gurun ni, dalam hati sangat riang gumbira. Tetiba perasaan dah jadi macam kanak-kanak hehehe cuma jasad je orang tua. Apa taknya lama gila kot tak naik train apatah lagi bukan setakat merentas negeri tapi merentas negara lagi. Dahtu konon trip sehari je berlenggang kangkong mak minah je.

Masa ni tengah tunggu train nak lalu, sunyi sepi. Kadang-kadang angin sejuk terasa sampaikan ke tulang hitam tulang hitam tu kejadahnya?


0630

Train yang ditunggu-tunggu akhirnya sampai juga. Dengan gelabah bewak jugakla dok mencari gerabak mana nak naik sambil tengok dalam tiket ketapi, ketapi dah bunyi hon nak jalan pun. Ketapi ni berenti tak sampai 3minit dah nak jalan balik. Apa lagi dah bunyi hon tu, hentam naik jela. Dalam train baru dok cangak-cangak jalan dari gerabak ke gerabak then cari seat pulak. Penumpang yang lain semua nyenyak je tido, kami je sibok mencari seat kosong sebab dalam tiket dah tulis free seat meant hentam duduk je mana-mana seat yang kosong. Kebetulan ada dua seat yang free tapi macam ada bungkusan plastik pulak. Memandangkan orang lain tido nyenyak sorang 2 seat, takkan nak kejutkan pula...duduk yang mana kosong jela. Mr.soulmate cakap nak ke cafe cari roti ka apa sebab kami dua kelaparan sangat. Pastu adala mamat dari jauh dok pandang pastu dengan senyum terus mai nak duduk kat sebelah, apa lagi terus la cakap "eh...tak boleh duduk, kat sini dah ada tempat orang" pastu dia pun dengan muka kecewa sebab tak leh duduk sebelah awek terus ambik bungkusan plastik kat situ dengan muka macam nak bagitau something tapi macam malu pun ada gak hehehehe.....oooo rupa-rupanya tu tempat dia. Takpala sapa suruh jalan merata-rata dalam train, mau tak jalan-jalan kalau dah 12jam asyik dok je dalam train. Pak konduktor pun datang nak cek tiket.

Dari Gurun maka sampaila ke Alor Setar yakni tempat kelahiranku as know as tempat dibesarkan dan diberi pendidikan awal. Masa sampai Alor Setar ni sunrise, matahari macam malu-malu nak tunjukkan cahayanya hehehehe

Kitorang dah jadi kanak-kanak riang dalam train dah, sangat hepi terkinja-kinja. Sambil menikmati view yang menakjubkan, breathtaking bersama orang tersayang.

"Horey....boleh naik train...."
 macam nila mukaku sepanjang perjalanan atas train ni, sangat awet muda okeh






Semua view kat atas tu diambik dalam train di sekitar kawasan Hutan Kampung, Alor Setar, Kedah. Cantek bukan negeriku...mana nak dapat view macam ni kat KL

0815

Kami pun sampaila sempadan Malaysia-Thailand iaitu Padang Besar, Perlis. Kat sini semua penumpang dikehendaki turun bersama bagasi kalau ada. Kami tak ada bagasi. Keluar je dari train, pegawai-pegawai KTMB dengan ramahnya bagitau kat mana nak cop passport dan minta kami semua breakfast kat tingkas atas tu ada cafe dan toilet. Diorang bagitau jugak mungkin train akan gerak dalam masa 45minit lagi, so bolehla lepak-lepak dulu. Kat sini semua penumpang kena beratur untuk pemeriksaan kastam dan immigration. Lepas cop passport, pegawai Thai akan edar borang untuk diisi dan separuh akan serah masa tu dan separuh lagi akan serah masa nak keluar dari Thailand. Lama jugak berenti kat sini sebab pilot Malaysia dibenarkan bawak train sampai sini saja dan kemudian pilot Thai akan bawa train ni untuk masuk Thailand (heran juga sebab bukankah train ni KTMB yang punya, mungkin dah ada perjanjian dah kot)

Mungkin semua orang dah tau kot yang KTMB dengan projek landasan berkembar sekaran ni dan sepanjang perjalanan ada construction. Tapi walaupun dalam pembinaan, tak menjejaskan langsung perjalanan. So, jangan risau.

Jiwa kanak-kanak tak hilang lagi tu, aduyai...nasibla dapat mr.soulmate yang sangat memahami hehehe.....next sambung part 2 cerita kat pekan kecik kat Hat Yai.
Hat Yai Train Trip Part 2
Hat Yai Train Trip Part 3 

5 ulasan:

Rasmuna Mun berkata...

ntah2 kita nek ketapi yg sama pa...aku nek sabtu malam dari kuala kangsar....

Hafirdaus berkata...

yela mesti sama kot. hang turun mana?dalam tren tu ada budak2 backpackers nak pi krabi dalam 15 orang, student

Rasmuna Mun berkata...

haha....aku dok coach 6..aku turun aloq staq....x dak rezeki nak jumpa no....

Tanpa Nama berkata...

Hi, eѵerythіng iѕ going sοund hеre and ofcouгѕe
every one іs sharіng information, that's truly excellent, keep up writing.

Here is my blog post Smartstun
Also visit my web site ... stun gun,smartstun,stun guns,smartstun.com,smart stun,smart stun guns,best stun guns,best stun gun

Tanpa Nama berkata...

Wow, superb blоg layout! How long have you been bloggіng for?
you make bloggіng look easу. The oѵегall
loοκ of уouг website іs excеllent, let alonе
the content!
my web site > vida vacations