Klik sini

Selasa, 31 Januari 2012

Sambal Petai Udang

Best Blogger Tips
Kebizian yang melanda membuatkan entry dalam blog ni asyik tertunda je. Kat rumah sekarang dah bizi dengan bisnes kek dan kat opis biasala bizi macam nila. Peningla dengan perancangan masa depan sekarang ni, serabut kepala hadoila, hanya Allah yang tahu betapa geloranya dalam hati ni...moga-moga Allah permudahkan segala urusan baik atas muka bumi ni, Amin.

Resepi hari ni ialah Sambal Udang Petai yang sangat sedap sampai menjilat pinggan hehehe.....
Sambal udang ni memang favorite apatah lagi kalau campur dengan petai pulak kan, seriusly sangat membuka selera walaupun dah kenyang. Apa yang bestnya sambal ni ialah saya masukkan sikit susu low fat supaya nak sikit rasa krimi konon-konon macam gantikan santanla, alahai suka sungguh buat resepi merapu. 
Nampak tak udang yang telah ditanggalkan kulitnya tu?kulit tu jangan buang tau. Kulit udang tu saya rebus dan kemudian saya toskan dan simpan air udang ni konon-konon macam stok udang jugak la. Masa saya buat sambal ni, agak-agak air tersejet dan kering, saya tambahkan stok udang. Kalau saya buat sambal, memang lama kadang-kadang sampai sejam sebab saya nak masak cili ni sampai betul-betul masak. Lepas tu saya memang guna api kecik je, sebab tu kalau kering tambah sikit air sampai color dia berubah la. Kalau perasan kan kalau kita buat sambal, makin lama masak atas api ni boleh simpan lama sikit. Kalau sehari biar tak panaskan pun tak basi lagi. Cuba sendiri kalau tak percaya. Saya dah buat eksperimen dah sebab tu boleh cakap macam ni. Macam projek sains lak kaji berapa jam selepas masak baru bakteria membiak dalam makanan hehehehehe....kalau rajinla nak kaji.
Meh layan jap resepi kat bawah ni.....
Bahan:
  1. Udang (agak-agakla tapi saya guna dalam setengah kilo je)
  2. Petai (ikut suka sukatannya tapi saya suka banyak petai dari udang)
  3. Cili Kering 7-10 tangkai ( rebus dulu bagi hilang bau nak bersin tu dan bagi lembik senang nak blend)
  4. Bawang Besar - 1 biji (kalau guna bawang merah lagi best, anggaran dalam 6 biji)
  5. Bawang Putih - setengah labu (ikutla, saya suka bau garlic sebab tu guna banyak sikit)
  6. Belacan / Ikan bilis - sikit je untuk kisar sekali dengan bawang
  7. Asam jawa - 2 sudu (1 sudu pun cukup tapi saya tak suka pedas sebab tu bagi masam sikit)
  8. Sos sotong - 2 sudu
  9. Garam / gula secukup rasa
  10. Stok udang ( diceritakan kat atas tu)
  11. Low fat milk - 3 sudu (saja letak)
Caranya:
  1. Bersihkan udang, buang kulit dan rebus kulit udang untuk dapatkan stok udang
  2. Blend cili kering +  bawang + belacan/ikan bilis
  3. Dalam kuali masukkan bahan yang telah blend tadi sampai pecah minyak, baru masukkan udang, petai, asam jawa, gula, garam, sos sotong dan biar je sampai kering
  4. Kalau kering tambahkan stok udang sampai masak.
  5. Ok dah siap...leh makan dengan nasi panas-panas..yum yum....
Bagi saya hidangan ni lengkap dengan karbohidrat, protein dan sayur. Sangat sihat bukan? Selamat mencuba dan menjamu selera....

2 ulasan:

Puspha berkata...

Omaigod!! Meleleh air liur

Noor Hafirdaus berkata...

hehehe ya ka?lepas ni kena cari petai dgn udang la, masak sendiri tau...makan kat kedai tak sesedap air tangan sendiri hehehehe