Klik sini

Selasa, 3 Januari 2012

Fried Okra @ lady finger @bendi goreng kunyit

Best Blogger Tips
Selamat tahun baru kepada pembaca yang sudi meluangkan masa menatap blog buruk saya ni. Macam mana azam tahun lepas? azam tahun ni pula macam mana? hurrmmmm......pikir jap
Hampir setahun juga saya dengan dunia blog ni. Blog saya ni serupa buku masakan bagi diri saya sendiri, senang nak rujuk dan yang penting paperless, selamatkan alam sekitar hehehehe.....
Bagi permulaan tahun baru ni saya nak masukkan entry masakan kegemaran saya dan juga nostagia bagi diri saya. Memandangkan saya suka sangat makan sayur, jadi sesuai saya letakkan entry pertama ni sayur favorite saya.

Kenapa saya kata masakan ni nostagia ye?sebenarnya sayur bendi goreng ni kegemaran arwah ayah juga. Dulu masa zaman kanak-kanak, waktu pagi sehingga tengahari saya tinggal dengan arwah ayah je sebab arwah mak keja dan kakak-kakak yang lain semua sekolah pagi. Arwah ayah suka sangat goreng bendi, dia selalu masakkan sayur bendi kat saya untuk saya bawa bekal ke sekolah sebelah petang. Dulu bila cikgu tanya, mak masak apa hari ni?kawan-kawan sekelas semua pakat jawab macam-macam. Lepas tu bila cikgu tanya sapa yang emak dia tak masak?dah tentula saya yang angkat tangan sebab ayah yang masak. Lepas tu semua gelakkan saya sebab ayah yang masak. Pelik ka?saya tanya cikgu, bukankah ramai tukang masak lelaki?salah ka ayah saya yang masak. Masa tu cikgu saya diam tak bagi apa-apa jawapan pun. Sampai balik rumah pun saya fikir apa yang pelik sangat kalau ayah yang masak. Kalau bab masakan kampung, arwah ayah memang hebat dan arwah emak pula terror masak masakan antarabangsa sebab arwah mak suka mencuba masakan asing. Agak-agak saya ikut sapa hehehe....

Resepinya mudah je cuma sediakan okra,bawang merah, bawang putih, serbuk cili,serbuk kunyit,garam+gula sebagai perasa. Tumiskan bawang dulu kemudian baru masukkan semua bahan dan gorengla sampai masak. Mudah bukan?

Selamat mencuba dan selamat menyambut tahun baru

Tiada ulasan: