Rabu, 9 Disember 2015

Part 8 - Busan Tower: Dynamic Busan, Korea Day 4

Assalamualaikum.....
Annyeong-haseyo.....

Dari station Junggu maka bertapakla kami menuruni anak tangga ikut laluan hamster bawah tanah. Kalau kat Korea dan Jepun selalunya laluan bawah tanah memang ramai dengan manusia bergerak dari satu station ke station yang lain dengan jalan kaki saja. Memang besar dan luas kawasan bawah tanah ni, so sebab tu bila kita masuk arah lain dan bila kita keluar arah lain kita dah sesat or keliru sikit tak tau tang mana masuk dan tang mana keluar. Selalunya masa winter dan summer memang penuhla manusia bergerak bawah tanah.

Hari ke-4 kami di Busan, kami dah boleh hafal selok belok laluan bawah tanah ni. Boleh dikatakan sehari 4 kali kami akan melalui laluan2 ni. Bila malam pula saya suka jalan kat atas  pula sebab suka dengan kedinginan malam dengan keindahan lampu2 neon di setiap bangunan.

Saya tak ingat pula berapa harga naik tower ni tapi saya beli pakej skali masuk tengok pameran kapal2. Naik atas tower ni cara paling mudah untuk kita lihat keseluruhan bandar Busan.

Yang paling terkejut bila tengok jarak kami berjalan kaki dan kedudukan motel sebab memang jauh gila kot. Kat Malaysia memang tak mampu nak jalan kaki sejauh ni setiap hari tapi kat sini memandangkan cuaca yang dingin tak terasa jauh pula berjalan.
Nampak tak anak panah merah tu? kat situla motel kami menginap, berulang alik 4 kali sehari berjalan sampai ke sini ha. Gila noo...tak sangka kaki cheq kuat berjalan sejauh ni setiap hari. Kalau naik sampan ka boleh la short-cut kot celah2 kapai tu hehehe.

Itula Busan Tower, view ni saya ambil dari bumbung Lotte Mall.

Kat sini pun ala-ala kat Namsan Tower jugakla ada kunci2 cinta dan note2 cinta dan pasangan cinta hehehe....

Kat belakang ni macam museum dia pamer dan cerita sejarah kat Busan. Saya suka masuk museum kat tempat asing sebab bagi saya, baru kita tau asal usul kejadian dan budaya depa ni. Ilmu baru yang kita dapat kat sini kadang-kadang takdak pun dalam internet dan cuma ada kat museum tu saja.

Green tea @ matcha ice cream...yum...yum.....tergoda terus bila nampak aiskrim ni. Makan eskrim sampai layan view Busan

Info mengenai Busan Tower....
Jika anda berpeluang ke Busan jangan lupa singgah sebentar di Menara Busan yang terletak di dalam Taman Yongdusan. Menara yang mempunyai ketinggian 118 meter ini menawarkan panorama indah seluruh kota Busan menjadikan lokasi ini sebagai tarikan pelancong yang popular.
Menara yang menjadi landmark kota Busan ini dibangun pada tahun 1973.

Sebagai sebuah kota pelabutan yang ke-5 tersibuk di seluruh dunia, di menara ini anda akan dapat menyaksikan kapal kargo yang sedang beroperasi. Pelabuhan ini tidak pernah sepi dan panorama kota pada malam hari adalah sangat indah. Disini anda boleh merakam pelbagai aktiviti harian kota Busan.
Selain itu, anda boleh juga melawat taman Yongdusan yang menjadi tempat berkumpul warga Busan dari segala usia. Ada permainan kanak-kanak, pedagang makanan dan pemandangan yang indah, menjadikan taman Yongdusan selalu dikunjungi terutama pada petang hari. Setiap hujung minggu, taman ini akan dipenuhi oleh manusia kerana terdapatnya pertunjukan tari tradisional dan kesenian.

Lepas turun dari Busan Tower, kami berjalan kaki pulang ke motel dan melalui pasar Jagalchi.

Masa lalu kat pasar dok nampak ikan goreng ni macam terliur la pulak. Harga pun murah iaitu satu set hidangan sekali nasi 7,000W.

Memandangkan harganya yang murah, kami pun ambil 2 set. Kalau tanya saya lagi halal ke tak, saya jawab ya "HALAL" cuma takdak cop Jakim jela. Kedai ni cuma jual ikan saja dan takdak campuran alkohol dalam masakan. Nak cakap lebih2 pun ilmu agama cetek sangat kalau nak debat.

Kenyang makan kena balik rehat dulu, kang malam keluar lagi ke Lotte Mall, mendaki ke bumbung nak tengok view Busan waktu malam lak.

Permandangan bandar Busan di waktu malam dan lampu kaler2 kat jambatan.

Tetiba tengah2 lena terkejut jaga ada orang mengamuk kat luar. Orang gila dok bising2 sampai ada polis mai halau dia, takla tangkap dia sebab dia tak kacau orang cuma bising jela.