Isnin, 29 Oktober 2012

Apple Tart


Alahai terbakor pula apple atas tu sebab saya tak buang kulit epal dulu. Time makan tak rasa la plak hangitnya.
Sebelum ni saya dah pernah buat apple tart versi jamie oliver kat sini memang sedap resepi jamie punya. Saya pernah juga buat pie epal klasik english ala-ala anyam pastry kat atasnya di sini. Dan pernah buat pie epal versi ina garten di sini. Resepi ina garten ni memang simple saja dan ditambah kismis sikit. Selain tart epal saya pernah buat tart oren di sini dan lemon curd tart di sini. Bolehla klik mana-mana link yang saya sertakan untuk dapatkan resepi-resepi mengikut selera masing-masing.
 
Selalunya bila buat tart epal saya akan peel kulitnya tapi disebabkan ada huruf 'M' kat dahi ni paham-paham jela. M for malas.

 
Epal ni macam biasa saya gaulkan dengan brown sugar+serbuk cinnamon+garam+tepung+serbuk pala. Setelah saya gaulkan dengan epal, saya kena tapiskan air epal ni untuk mendapatkan airnya.
 
Air tapisan epal ni saya masukkan sedikit butter dan panaskan dalam microwave selama seminit sehingga 2minit untuk menjadikan ia sebagai sos epal.

 
Beginila rupanya bila sos epal dah pekat. Ketepikan sebentar sebab saya perlu sediakan pastry dulu.
 
Nak senang keja belila pastry segera yang mudah didapati di kedai-kedai bakery.

Pastry ni kemudian saya tekan dengan jari supaya melekat di sekeliling muffin tin ni. Kemudian saya taburkan serbuk cinnamon lagi atas pastry.

Masukkan buah epal yang telah ditapis tadi dan tuang sedikit sos epal di atasnya.

Last sekali letak butter sikit atas epal. Bakar dengan suhu 170C selama 10-15minit.
Selamat mencuba

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Thanks for the amazing info. I find these posts have a lot of material. I can't wait to get a chance to impliment all these great posts. Thank you very much.