Klik sini

Isnin, 6 Ogos 2012

Chalet terapung Teluk Bayu

Best Blogger Tips
 
Jalan-jalan cari makan nak berbuka puasa pula sebabnya bulan ni saya sibuk buat kek untuk tempahan ja, tak sempat nak masak2 untuk berbuka. Kali ni saya, my niece dan mr. soulmate jalan-jalan cari makan area Sungai Petani tapi agak tercelok dalam swamp. Masa ni baru lepas hujan, cuaca redup ja dan gambar pun kekurangan cahaya. Balik rumah saya edit semua gambar balik sebab gambar terlalu suram sedangkan di luar camera view ni memang cantik.

 Jalan nak masuk ni agak mencabar juga. Mula-mula jalan kiri kanan sawah padi, habis sawah padi ikut jalan dalam kelapa sawit pula dan melalui kaki bukit dan tetiba sampaila di muara sungai ni. Mula-mula masa lalu kat jalan kelapa sawit dah scary habis dah sebab cuaca sangat gelap dan suram sebab baru lepas hujan dengan jalan pun terlalu sempit. Keluar je dari hutan kelapa sawit terus cerah nampak sungai depan mata dah. Bak kata mr. soulmate, sebelum kita dah mencapai kejayaan kita kena melalui kesusahan onak ranjau berduri dulu
 Siap ambik gambar no. tepon lagi, sebelum datang kena call dulu samada dia bukak ke tidak restorennya or kalau nak stay kat chalet terapung ni. Saya rasala chalet ni memang sesuai untuk kaki-kaki pancing sebab chalet dia dok tengah-tengah sungai dan ada potensi la nak dapat ikan besar-besar.

Apa pun yang penting kena posing dulu, teruja habis sampai sini.

 Yang pentingnya memang kena ada no tepon owner tempat ni, sebab tak ada jalan nak ke restoren or chalet, semuanya kena melalui bot. So masa sampai tu, mr. soulmate call owner dia then anak dia ala-ala bieber  yang cute dan asyik senyum sepanjang masa datang bawak bot pickup kami di hujung titi.

Bot paling antik ala-ala black pearl kepunyaan Jack Sparrow sebab dalam bot penuh dengan cengkerang dan binatang.

Tak lama pun dari titi naik bot dah sampai restoren terapung ni tapinya setiap kali ada bot lalu or ada ombak, restoren ni akan beralun ikut air dan quit pening jugak la. Nak tido malam pun terasa teralun-alun tau.

 Dah sampai restoren ni apa lagi masa untuk memilih makanan dari kolam terus. Gambar atas tu tiram, katanya kalau lama nanti ada pearl dalam tiram ni tapi tak sempat nak hasilkan pearl orang makan dulu. Owner dia cakap sedap makan raw dengan  sedikit asid or perahan limau je. Ohhoo tidakla makan mentah-mentah gitu. Sushi pun tak lalu nak makan. Dah dapat tiram jalan ke kolam ketam pulak, cari ketam yang paling demok. Dapat ketam sudah pilih ikan siakap pula. Ikan pula pilih saiz kecik sudah sebab kami bertiga je pun nak makan. Harganya sudah semestinya lebih murah dari Tanjung Dawai dan yang penting FRESH!!!!

 Sebenarnya cuak kot nak lalu kut titi kecik ni takut terjun dalam sungai pula tapi kalau tak ikut rugi pulak bukan senang nak pilih makanan terus dari sungai ni. Yang rumah kaler kuning dan koko tu adalah chaletnya. Yang kuning tu harganya semalam RM90 dan yang koko semalam RM110 sebabnya yang kuning tu ada 2bilik asing tapi yang koko tu macam sebuah rumah untuk satu family. Dalam dia siap ada tv, peti ais, tempat masak, bbq, katil cumanya takdak ekon je. Okla sesuai untuk parent yang hantar anak-anak ke UiTM dan nak menginap kat sini sambil merasa stay dalam swamp yang beralun-alun atas air. Yang nak lari dari kesibukan kota macam Klang Valley dan mencari idea nak gubah lagu ka memang highly recommended datang sini.
 Inila brader yang tolong tangkap ikan, kalau dok dekat basah baju dengan air ikan yang melompat-lompat ni
 Dapat sekor, jom kita masak stim halia dan limau....yum
 
 Indahnya negeriku uhhuuuu....

 Cuak pun kena posing jugak hahahaha

 Makan sebelah tangan ketam ni dah kenyang gila. Kalau sua jari mau putus ni. Ohhoo ketam demok, kamu sangat lazat kot

 
 
 Adik Bieber bakar ikan pula lepas tu jadi waiter pula. Baguih kan adik bieber ni, serba boleh. 

 Kami pilih tempat makan paling hujung sambil tengok ikan 

 
 Otak sudah pening sebab terasa beralun-alun ja
 
 Ketam demok buat masak telur masin ala-ala scrambled egg masak sekali dengan butter dan daun kari. Tolong bayang jap betapa nikmatnya....sedapnya.....nak makan lagi arrggghhhhh!!!!

 Ini pula ikan siakap masak stim dengan halia dan limau. Masak stim ni lagi sedap kalau masak dengan asam boi. Sangat fresh dan isinya sangat lembut dan licin....yum yum....

 Setengah jam lagi nak berbuka dah terhidang, baunya sangat menggugat hati dan perasaan. Ketam ni 2 ekor ja tapi tak habis makan kena tapau bawak balik. Mau taknya makan sebelah tangan pun kenyang gila. Isi banyak gila kot celah-celah jari dia.

 Oh ya kat sini boleh nampak sunset jugak. View yang breathtaking. Subhanallah cantiknya

 Tiram ni ambik 7ekor ja buat masak cili. Sedap gila tiram ni tak mampu berkata-kata dah 

 Sayur kailan masak biasa

 Semua hidangan ni harganya RM98. Sangat sedap dan berbaloi kot. Kalau sesapa kata mahal tak tau nak cakap apa dah dengan view dan tahap fresh dia memang tak dapat nak diucapkan dengan kata-kata. Sebelum matahari terbenam semuanya bising dok menyembang tapi sekali dapat makan tetiba suasana jadi sunyi sepi, orang lain pun sama semua sunyi time makan hahaha sedap sangat dan tak perlu nak cakap dah, enjoy ja

 Sesudah makan adik bieber bawak kami ronda-ronda pusing sungai dulu sebelum hantar kami balik ke jeti. Perut kenyang hati girang, lalalalala......

 Terima kasih adik Bieber entertain kami, masa untuk pulang dan kalau ada umur yang panjang kita jumpa lagi.

2 ulasan:

umiyumi berkata...

alamak meleleh la air liur tengok ketam besar2 tu.. isk isk.. nak ke sini kena sewa bot dulu ya? jauh ke? mahal tak sewa bot?

Noor Hafirdaus berkata...

tak payah sewa bot, call ja tuan punya restoren kata nak pi mkn kat situ then dia datang ambik dgn bot dia