Khamis, 10 Mac 2011

Mango in puff pastry

Sebenarnya saya nak buat donut tapi result dia menjadi mcm puff pastry lak. 1st round dah hangit so yg 2nd round masuk oven saya dah berhati-hati agar tak hangit lagi. Takpa saya takan berputus asa, lain kali saya akan cuba lagi buat donut.

Puff panas-panas saya dah snap gambar dia, tak sabar nak makan ni

Cara nak buat ceginila......





Panaskan butter bersama krim dan sementara tu saya masukkan air suam dan sedikit gula dengan yis kering selama 5 minit atau sehingga naik buih. Tak lupa juga pukulkan sebiji telur

Telur, yis, butter dan krim saya mix dengan tepung roti dan gaulkan. Tambahkan air sebanyak 250ccm sehingga doh melekit

doh tadi dipukul sampai tidak melekit kemudian biarkan ia kembang sehingga sejam atau saiznya 2kali ganda. Rahsia saya buat doh ni cepat kembang, saya masukkan doh ni dalam oven panas dan biar sampai kembang tapi janganla sampai masak pulak.
Sementara nak tunggu doh kembang saya masakkan filling mango ni sampai betul-betul pekat. Jenuh jugakla tangan dok mengacau sebab taknak bawah dia hangit pulak

Doh tadi selepas kembang saya punch lagi kemudian saya uli. Saya ambil mulut gelas untuk bentukkan doh ni jadi bulat 

Saya letakkan mango yang saya masak tadi atas doh ni
Kemudian saya balutkan doh tadi dan biar ia kembang lagi sehingga 30 minit. Panaskan oven 200 dc dan masak selama 20minit
siap sudah....yum kan?

Bahan:
  • Tepung roti
  • 1 sudu kecil yis segera
  • 250ccm air suam
  • sebiji telur
  • 3 sudu butter
  •  3 sudu krim
  • manga hancur
  • madu
  • serbuk kayu manis
Cara-caranya:

  • Panaskan butter dan krim
  • campukan sedikit gula dan yis kering dalam air suam sehingga berbuih atau selama 5 minit
  • pukul sebiji telur
  • campurkan semua bahan di atas dengan tepung roti
  • gaulkan bahan tadi dan pukul sehingga melekit
  • adunan tadi pukul lagi sehingga tak melekit dan biarkan kembang sehingga sejam
  • punch doh tadi dan uli
  • doh yg diuli tadi bentukkan bulat menggunakan mulut gelas
  • letakkan mango atas doh dan tutup lagi dengan doh sehingga bentuk bulat
  • bakar dalam oven dengan suhu 200dc selama 20 minit
  • siap dimakan

Tiada ulasan: