Ahad, 23 Februari 2014

Mascarpone cheesecake

Selamat minum petang....plate biru untuk mr.soulmate and plate pink for me wiiii......

Kemain lagi kan petang2 makan kek keju di tambah pula buah markisa dan strawberi kat atas kek lagila mengancam jiwa. Bukan tu saja minum pula teh berperisa strawberi emmpp...apa nak kata syurga doniala sat.

Disebalik kejadian kek ni sebenarnya ada kisah sedih. Alkisah....saya nak buat pavlova coklat. Meringue pun dah cantik semua pastu kan bila buat meringue ni mestila ada baki egg yolk kan. Pastu tangan gatal ditambah nak buat experiment sendiri saya buat kek dan tuang atas pavlova tu dan bakar bersama.

Bila ada beban dah tentu2 la meringue tak leh nak tampung maka tenggelam dan terpenyetla ia di bawah kek.

Beginila rupa disaster nya bila pepandai nak buat experiment tanpa rujukan terlebih dulu.

Disebabkan rasa kecewa yang sangat2 dan geram maka saya buka peti ais tengok telur tinggal 2biji ja dan saya decide nak buat kek keju mascarpone. 


Keju mascarpone ni pun dah bertapa dalam peti ais dah lama dah sejak2 saya nak buat tiramisu tapi tak sempat2 lagi nak buat.

Buah-buah hiasan atas ni pun yang saya beli kat Cameron hari tu. Strawberi tu biasala yang saya frozenkan dan tahan dah 3minggu. Semalam mr.soulmate hampir2 nak buang markisa ni sebab kulit dia dah berkedut2 dan mcm berkulat. Nasib baikla saya nampak sebab buah markisa ni kalau kulit tak kedut tu buah muda dan tak masak elok. Kalau kulit dia kedut bak manusia yang umur 100tahun memang buah ni tengah masak ranum dan rasa dia lebih sedap.


 Resepi kek ni saya guna sama macam saya buat cheesecake roselle di sini tapi saya guna separuh je dari resepi tu sebab saya cuma guna 2 biji telur ja.

 Ini resepi baked cheesecake:

250g mascarpone cheese, room temperature
1/4 cup caster sugar
2 egg yolks
30g cake flour

2 egg whites
2tbs caster sugar

Method
1. Beat cheese with sugar till smooth (I use stand mixer)
2. Add in egg yolks and mix well. Add in flour and combine well.
3. Beat egg white till foamy (I use hand mixer), gradually add in sugar and continue to beat till soft peaks.
4. Use a hand whisk, mix in 1/3 meringue with cream cheese batter till combine.
5. Use a spatula, fold in the balance meringue, fold gently till combine.
6. Pour batter into cake tin (line paper on the bottom)
7. Bake at a pre-heated oven at 140C for 75mins at lower rack using steaming bake method (place a roasting tin underneath and add in hot water before putting in the cake tin).
8. Cool on a wire rack, remove the cake and chill the cheesecake before consume.


 Tetiba ada kasut lak kan. Kasut ni saya beli semalam harga RM19.90, murah tak? Saya dan mr.soulmate beli kasut yang sama kaler merah ni n dah plan nak pakai kasut ni jejalan kat negara haippp nipon. Lega jugakla sebab itineri nipon dah siap. Bayangkan saya buat 4 itineri untuk plan A,B,C,D. Maksudnya kalau plan A tak jadi buat plan B, kalau tak jadi buat yg seterusnya pula hehehe. 

Bila kek dah jadi apa lagi ngap la kan tak tertahan diri dok perati air buah meleleh turun tu.

 
 Happy baking.....tak menjadi pun takpa jangan sedih2, enjoy every quality time dengan orang tersayang.

Tiada ulasan: