Jumaat, 1 Februari 2013

Apple Turnover and Strawberry Cheese Ice Cream



Aiceh sebenarnya bukannya teruja nak makan apple pie or apple turnover ni tapi teruja nak makan ice cream kat sebelah tu. Sedap tak henggat kot ice cream cheese strawberry keluaran wall's tu. Nak menggandakan lagi kesedapan, tabur pula pistachio cincang.....hemoi hemoi makin debab dan demokla nampak gayanya ni. Tu yang ambik gambar fokus tang ice cream lebih hehehe.

Disebabkan tahun ni panjang pula kaki nak berjalan ke arah matahari terbit pula, maka kenalah kurangkan berat badan seiring dengan native di sana. Oleh itu mr.soulmate pun tak tunggu2 dah beli xbox360 terus. Apa lagi sekarang ni pagi, petang, malam tak kira masa dok berjoget terkinja-kinja je depan tv tu. Kalau sekali main game penat macam nak pengsan tak payah cakap la dengan lencun satu baju dengan peluh. So kalau main xbox kat rumah ko pakai bikini pun tak kisahla bukan ada sapa pun nak tengok
 Bukan apa, sebab suka nak makan benda manis dan tinggi kalori ni maka wajibla membakar lemak lebihan balik. Nak bakar lemak kat luar rumah kadang-kadang tak sempat je memanjang sebab satu, kena matahari redup, takkan panas rembang nak berjoging kat luar. Kedua soal keselamatan harusla diambik kira dengan kes ragut memanjang ni dan lagi kes nak kena kejar dengan anjing lagi. Ketiga bila bersenam outdoor ni wajibla menutup aurat dengan sempurna dan lain-lain lagi faktor la. Kalau bersenam dalam rumah ni lantakla nak menari k-pop ala menggoda pun tak pa or buat tarian tango sudah kami dua laki bini kat rumah hehehe....

Eh dah melalut cita lain pula, sambung balik nak cita pasal apple turnover ni. 

Apple turnover ni dah banyak kali dah buat. Kalau nak jenguk resepi boleh klik sini, sini, sini dan sini. Kali ni sebab saya nak habiskan semua apple dan pastry dalam peti ais, saya nak try buat frozen apple turnover pula. Oleh itu, saya buatla banyak-banyak and simpan kat tempat frozen. Bila nak makan baru kuarkan dan bakar dalam oven dengan suhu 170C selama 10-15minit saja or sampai keperangan. Malas sungguh nak letak eggwash kat atas tu, lantak la janji sedap.

Pistachio yang beli kat Satun, Thailand serupa dalam Malaysia tadak jual je. Bukan apa pistchio kat sana murah gila berganda-ganda jual kat sini plus nak ke Satun, Thailand dekat je nak singgah kalau berpicnic kat Gua Kelam.
So teatime kali ni saya makan dengan brownies buah tin lebihan saya buat untuk birthday kakak saya. Brownies ni sama ja resepi macam saya buat sebelum ni cuma kat tengah-tengah tu saya tuang separuh botol jem buah tin dari Turki beli kat kedai Arab. So resepi brownies ni saya kurangkan gula sehingga 70% semata-mata nak gantikan gula dalam jem tu. Kata mr.soulmate, dia sentiasa sokong setiap kali saya buat eksperimen makanan asalkan selamat dimakan hehehehe....so far so good, tak dak lagi keracunan makanan.

Sedap tak teatime kitorang ngeh ngeh....sambil melayan anak-anak bulu berlari keriangan dan bergolek-golek buat muka tomei kat taman.
 
Selamat mencuba.

2 ulasan:

Rasmuna Mun berkata...

oihhh teliuq aku tgk ais-krim tu....

Hafirdaus berkata...

Kan...memang sedap pun. Nak google cari resepi la leh buat nanti