Rabu, 14 Disember 2011

Homemade Rotiboy

Sebut rotiboy je dah terbayangkan baunya yang sangatla sedap. Ramai dah yang bercerita kesedapan rotiboy ni tapi tak pernah pulak tergerak hati nak merasa sendiri kat kedai dia. Dijadikan cerita suatu hari di hujung minggu tatkala mr.soulmate pun balik sini, kami berdua pun jalan-jalan berdating sambil bercinta kat Sunway Piramid. Masa tu tengah giat nak survey harga jongkong mas, dari satu kedai mas ke kedai mas yang lain survey harga dan tanya pendapat orang kedai. Kebetulan lalu kat kedai rotiboy ni, punyala sedap bau dan kami dua pun ikutla bau tu sampai masuk ke kedai rotiboy. Keadaannya sama macam cerita karton yang terbau something yang best dan terbang ikut bau tu hehehehe..... Mr.soulmate pun suka makan jugak roti ni then dengan semangat yang berkobar-kobar saya pun memulakan xpedisi mencari dan mencedok idea-idea dengan bantuan mr. gogo untuk menghasilkan rotiboy sendiri. Memang banyakla resepi yang dapat, bila ditapis-tapis dengan cara yang paling mudah dan ditolak tambah dengan idea sendiri maka terhasilkan homemade rotiboy.

Roti ni saya guna resepi yang saya dah biasa buat roti sebelum ni sebab saya dah terror dengan cara tu dan cara tu jugak buat roti saya lembut. Bukan apa, malas nak guna kaedah yang lain takut kang roti tak menjadi lak sebab pertama kali nak try buat rotiboy ni. Cuma resepi filing atasnya saja saya cedok dari sumber di sini.
Ini resepi roti:
Sweet Bun Dough Ingredients
500 g bread flour
20 g milk powder
75 g castor sugar
6 g salt
8 g instant yeast
5 g bread improver (vital wheat gluten – optional)
1 lightly beaten egg
270 g water
60 g softened butter
Method
1. Mix flour, milk powder, sugar and salt in mixer on low speed 1 min.
2. Add in yeast, egg and water. Mix on low speed for 1 minute, then medium speed for 8 minutes.
3. Add butter and mix for 5 minutes more on medium speed until a soft, smooth and elastic dough forms.
4. Remove dough from mixing bowl and shape into a ball.
5. Divide the dough into 55 gram portions. Roll each portion in to a ball and then cover and set aside for 10 minutes.
6. Flatten a ball of dough and place a 10 gram cube of butter into the center of the dough.
7. Gather the edges and pinch to seal. Pat into shape and place on a greased baking tray. Proof the buns for 45 minutes.
8. Preheat oven to 200*C (400*F).
(Notice that we’re using the wrappers from sticks of butter to line the baking sheet. Annie learned this tip from Fine Cooking magazine. The butter wrappers are like pre-greased parchment paper!)
9. Scoop the topping mixture into a piping bag and pipe the topping in a spiral pattern onto the buns.
10. Bake for 12-15 minutes or until the buns are lightly brown.
Remove from oven to cool, but not too long. They are best eaten warm. Can’t eat just one!
Roti ni macam biasa kena sediakan roti dulu dan sementara nak tunggu dia naik mengembangkan dirinya barula saya siapkan nak buat topping kopi. Sedap sangat topping ni rupanya topping ni yang banyak mempengaruhi keseluruhan rasa rotiboy. Nak tenkiu sekali lagi kat tuan punya resepi ni. Meh cekedaut sekali lagi resepi ni:

Coffee Topping Ingredients
200 g softened butter
160 g icing sugar
3 lightly beaten eggs
2 tbsp instant coffee dissolved in 1 tbsp water
a pinch of ground cinnamon
200 g flour

Method
  1. Beat the butter and sugar until the mixture is light and fluffy. 
  2. Gradually beat in eggs. Mix in coffee flavoring. 
  3. Sift flour onto mixture and mix until combined. 
  4. Refrigerate the mixture.-jangan lama-lama sangat simpan sebab takut aduanan keras lak, sebenarnya tak simpan dalam peti ais pun tak pa

Adunan ni saya masukkan dalam pipping bag supaya senang nak pipe atas bun karang. Kalau ikutkan cara Annie, sebelum roti kembang dia dah pipe topping kat atas bun ni tapi cara saya lak, saya pipe topping bila roti mengembang. Sebab saya buat macam tu sebab bila saya letak topping sebelum dia mengembang takut roti ni merajuk tak nak kembang sebab topping ni berat dok timpa atas dia. hahahah teori je jangan pakai sangat, sebenarnya ikut cara masing-masing la nak buat macam mana pun.

Ha tengok....senang dak resepi dia, mudah kan nak ikut pun. Ini antara resepi yang paling mudah nak ikut antara resepi-resepi yang saya jumpa yang lain. Kalau ikutkan resepi ni saya boleh buat 17 biji rotiboy. Selebihnya saya bawa ke opis je makan-makan dengan colleague. Lepas diorang rasa saya punya rotiboy, minta saya buat kelas buat rotiboy lak hehehe tapi kan saya tak ada tempat nak ajar buat roti ni. Sesapa ada tempat yang boleh pinjamkan tak?
Apa pun selamat mencuba dan agak-agak rasanya sama tak macam kat kedai?sejujurnya roti saya ni rasa dah ada cuma roti saya tak selembut macam rotiboy kat kedai.

2 ulasan:

Salsabila berkata...

sedapnya..nnt free nak wat la..heee..br follow blog ni..n suke main kat application ikan yg atas tu :)

Hafirdaus berkata...

resepi ni mudah je buatla sb roti ni sedap sgt....samala suka main ikan atas tu jugak