Selasa, 5 Julai 2016

Expenses-Kia Ora!! New Zealand RoadTrip

 Kiwi Road Trip.....
One couple, one car, one unforgettable road trip around New Zealand.





Road Trip di Pulau Utara

Road Trip di Pulau selatan

Klik 'Day' untuk cerita penuh.

Auckland
TOTAL = RM1,536.20

Auckland
TOTAL = nzd250

Matamata Hobbiton 
TOTAL = nzd348.30 

Auckland - Christchurch - Arthur's Pass
TOTAL = nzd556.80

Arthur's Pass - Oamaru
TOTAL = nzd128

Oamaru - Dunedin - Kaka Point
TOTAL = nzd166

Kaka Point - Te Anau
TOTAL = nzd169

Te Anau-Wakatipu Lake-Queenstown-Arrowtown-Cardrona Valley-Cromwell
TOTAL = NZD135

Cromwell-Wanaka-Mt Cook-Pukaki Lake-Tekapo Lake
TOTAL = nzd291

Tekapo Lake-Mt John-Christchurch-Akaroa
TOTAL = NZD185

Auckland CBD
TOTAL = NZD335.40

Auckland
TOTAL = NZD765.30

TOTAL EXPENSES = RM1,536.20 + nzd3,329.80
currency nzd1=rm2.90
~ RM11,192.62/2 orang. 

Kos seorang = RM5,596.31

Sebenarnya saya pun terkejut bila buat calculation ni. Tapi bawa-bawa bertenang ya sebab kos ni termasuk kos pengangkutan dan penginapan dari Sik-Kuala Lumpur-Auckland-Christchurch. Kos ni untuk 3 hari di Kuala Lumpur dan 11 hari di New Zealand. Maka jumlah keseluruhan trip ini adalah 14 hari 13 malam dengan kos sebanyak RM5,596.31. Ini kos yang paling jimat dah kami buat. Mungkin orang lain boleh jimat lagi dari kami kot. 



Recap roadtrip di pulau utara dan pulau selatan New Zealand


😁 Roadtri
p yang paling lama kami buat dan paling banyak duit habis sebab walaupun currency dia lebih rendah dari Brunei, tapi barang2 memang mahai even air mineral sebotol pun harga nzd5. Lepas tu terus tadah air pili kalau nak minum air kosong sebab tak mampu nak beli. Fyi tap water memang selamat di minum di New Zealand


😨Memandangkan kami ni redah saja dan tak booked penginapan. Sebab tak ambik penginapan, kami ni memang xdak plan sgt nak singgah lama atau sekejap di satu2 tempat. Contohnya memang plan nak tido kat Queenstown 2 malam tapi bila sampai sana, pekan tu penuh dengan tourist. Nak jalan2 pun bersesak. So kami memang tak suka tempat tumpuan pelancong dan kami cuma singgah sejam ja dan terus drive ke pekan lain. Kami ada gak masalah nak dapatkan penginapan sebab dari satu pekan ke pekan seterusnya macam dari astaq ke sp. Maksudnya contoh kalau penginapan penuh di astaq dan kami kena drive cari penginapan di pekan sp. Saat2 mencabar bila siang yang singkat dan drive dalam kepekatan malam tanpa lampu jalan (jalan di kiwi memang xdk lampu jalan melainkan jalan dalam pekan saja). Minyak keta nak habis, suhu makin drop, gps bawa jalan terjun tasik dan jalan mati. Omg hanya tuhan saja tau betapa semak dan gelodaknya jiwa saat tu. Berdoa dan tawakal tido dalam keta ja time tu.


☺senang nak drive kat kiwi sebab macam msia dan guna lesen msia ja boleh drive sana dan xyah buat international lesen. Sila patuhi had laju kalau drive ke sana.Kalau drive kat highway 100kmj jgn lebih dan kurang juga. Kalau bawa slow dari tu pun akan kena saman sebab boleh jammed jalan. Signboard agak pelik dan kena study dulu apadia maksud sign2 tu.


😡kiwi agak kejam dengan internet. Memang susah nak dapatkan free wifi. Walaupun kami melanggan internet selama seminggu tapi susah sangat2 nak dapatkan internet. 😕kalau nak gerak antara pulau, boleh naik feri atau domestic flight. Kalau nak murah dan jimat masa boleh ambik flight. Boleh bandingkan harga dengan website webjet.


😉pernah satu malam suhu drop sampai -2℃ sampai minyak megi dan pencuci muka pun beku. Esoknya demam flu terus.
#azamfirdausroadtripnz

Tiada ulasan: