Isnin, 7 Oktober 2013

Barefoot Travel Korea Day 7, last day at Korea

Good Morning Seoul......
jengguk keluar tingkap serupa macam malam tadi juga cuma bezanya ada orang dok hantar barang2 atau stok kat kedai2 bawah ni. Pagi ni pukul 4.30pagi kena bangun siap2 dah sebab nak ambik subway paling awal sebab flight ke KL berlepas pukul 9.20pagi. Sempat ke tidak taktau la.

Masa kat Metro Seoul ingat nak ambik subway biasa saja tapi terlengcong nampak keretapi express tanpa henti terus ke Incheon Airport. Dah beli tiket semua apasal train ni tak gerak lagi dan staf dia cakap gerak pukul 6.30pagi. Alamak perut rasa tak sedap hati dah sebab tak check-in lagi sebab website airasia memang problem kadang2 tapi herannya problem tang orang tengah kalut plak tu. Bukan baru sehari dua try nak masuk check-in tapi sejak jejak kaki kat Korea dah try berkali2 takleh nak check-in so memang tawakal jela kot2 sempat nak check-in kat kaunter airport satgi.

Masa dalam train ni saya diam je sebab dok berdoa dalam hati moga2 kami tak terlepas flight balik KL.

Sampai je kat airport punyala panjang berjela kaunter airasia cuma buka satu kaunter saja. Dah tu selesai semua check-in nak beratur masuk imigresen plak lagi panjang sepanjangnya barisan. Kebetulan pagi ni flight ke China banyak so tak pasal2 berebut dengan diorang sama tapi bila tengok kat tiket diorang, semua flight lagi lewat dari kami. Adoi lagi semak perut sebab pukul 9.15minit masih dalam barisan panjang lagi.

Pastu tak tahan sangat dah, terpaksa cakap kat orang2 depan tunjuk tiket flight nak terbang dah minta diorang consider bagi laluan kat kami dulu. Pastu bila lepas kat imigresen semua kena naik train lagi pi terminal satu lagi. Ok tang sini muka dah pucat gila memang hope nak beli tiket balik KL esok jela sebab rasa flight dah terbang. Jadila episod kejar mengejar ala2 amazing race dalam terminal airport ni. Lantakla orang nak tengok ke apa janji leh buat aksi lari-larian yang cukupla sekali seumur hidup.

Nampaknya bukan kami je, ada  group muda-mudi cina pun berlari juga. Dalam berlari sempat lagi tanya "KL?" "yes" ok ada geng lari2. Confirm orang2 kat sini ingat kami join game ala2 amazing race hehehehe.

Dari jauh nampak stewardess nak tarik pintu flight dah, oh no...."wait for us!!!!!!!!" hehehe muka dah pucat, kalau toreh muka pun takdak darah ok. Geng2 cina tadi dah awai selamat duduk, saya je terhegeh2 lagi sebab takdak stamina berlari macam diorang.

Alhamdulillah sempat tahan pintu flight you all, ada berani ke nak buat macam tu lagi? terus pi kat diorang mintak nak beli air sebab tadi kan air takleh nak bawa masuk, dahaga gila ok dok berlari kejar-kejaran.

Gambar ni pemandangan dari Kuala Lumpur ke Alor Setar
Mr.soulmate cakap next time kalau kita pi oversea lagi kalau flight pagi, kita buat macam pi Australia hari tu, tido kat terminal airport jela. "Ok dear, janji pengalaman macam ni tak berulang lagi".

Tak sempat flight nak terbang kami berdua hilang di alam mimpi masing2 pastu tersedar jap makan pastu sambung lena tup2 dah landing sampai ke Malaysia sudah. Apa terjadi sepanjang penerbangan dari Seoul ke Kuala Lumpur pun taktau sebab letih sangat, koma tak sedarkan diri.

Lepas tu kami menginap di Tune Hotel kat LCCT sebab esok flight awai pagi jugak dari KL ke Alor Setar. Penat naik turun flight ye kali ni, kira2 balik 6 kali naik flight sepanjang percutian kali ni. Beza sungguh fasiliti dan harga kat Tune Hotel dengan kat Korea. Tune Hotel ni dahla mahal, bilik sempit takdak wifi, tv segala sampaikan sabun pun xdak padahal caj semalam saja RM190. Hotel Felix kat Jeju tu dahla harga RM98 semalam siap lengkap bukan sekadar sabun, shampoo ja sampaikan lotion badan dan gel rambut pun ada, tak kira lagi segala peti ais, tv,hair dryer, heater, jus buah, air mineral, kopi teh ha nak list banyak lagila lengkap.

Kat atas ni gambar2 souvenir yang sempat saya rakamkan. Souvenir yang lain2 tak sempat nak ambil gambar sebab dah bagi kat orang dah. Yang ambil gambar ni pun pakai fon je sebab nak suruh diorang pilih nak t-shirt dan brooch.
Next entry saya ceritakan berapakah budget keseluruhan kami di Korea.