Khamis, 29 Ogos 2013

Chocolate Chips Cookies



Sempena bulan Ramadhan yang lalu saya nak share sikit resepi yang super duper senang ni tapi memang favorite sangat bila makan iaitu chcocolate chips.
So saya plan nak buat cookies ni bersama anak-anak buah. Kali ni saya arahkan je apa yang kena buat and biarkan diorang buat sendiri semua.  


Muka memasing macam 'Timah gila' dah sebab baru bangun tidur dan letih berpuasa tapi bila bagitau nak buat cookies dan2 la excited. 


Adunan ni sangat mudah sebab takyah guna mixer bagai, just whisk dengan tangan dah cukup. Gambar kat atas ni adunan tu dah sebati dengan gula+butter+cocoa+tepung+telur


Close up sikit, macam nila rupanya. Adunan ni saya test baru sebab tu saya kurangkan adunan buat sikit ja mana tau kalau tak menjadi kan membazir pulak.


Sementara si adik kacau adunan si kakak siapkan dulang membakar


Ok dah siap pun...ready to bake
Bakar adunan ni dengan suhu 170C selama 5 minit. Kalau nak cookies ni rasa kenyal kena masak under cook. 



Gelap ni bukan hangit ya tapi terlebih serbuk cocoa. Cookies ni tak dan nak simpan masa raya, time bukak posa dah cerah pun selamat dalam perut memasing. 


Balik rumah saya buat lagi sekali tapi saya gandakan 3 kali ganda adunan dan sempatla simpan masa raya. Raya ke-2 dah licin pun.


Di bawah ni resepi yang saya ambil dari  sini
SELAMAT MENCUBA
Ingredients
  • 1 stick (1/2 cup) softened butter (salted, unsalted, vegan butter, margarine, shortening, lard)
  • 1 cup sugar (granulated, light brown, or dark brown)
  • 1 egg (or Ener-G egg replacer)
  • 1 1/8 cup flour (all-purpose, self rising, or bread)
  • 1 cup chocolate chips (any kind your prefer or have on hand)
Instructions
  1. Preheat oven to 350ºF.
  2. Mix the butter and sugar together until completely combined.
  3. Add the egg and mix until incorporated.
  4. Stir in the flour then the chocolate chips until combined.
  5. Bake at 350ºF until just lightly browned on the edges and middle still looks undercooked. About 7-9 minutes.
  6. Makes about 2 dozen medium sized cookies

Tiada ulasan: