Selasa, 30 Julai 2013

Caramelized Pear Upside Down Cake

Assalamualaikum.....blog ni dah nampak ada sawang rupanya gara-gara tuan punya blog sangat bz dengan tugas hariannya.
Ok rehat dulu cerita pasal korea sebab saya mula membizikan diri buat photobook yang hampir tamat tempoh vouchernya tu. Beli dah lama tapi tak sempat nak buat sebab tuntutan seharian yang besar tanggungjawab terpaksa ketepikan segala hobi-hobi ni semua termasukla blogging. 

Pejam celik pejam celik dah nak raya rupanya. Tadi petang sms kakak sebab nak buat cookies chocolate chip aka chipsmore  dengan budak-budak kecik 3orang tu weekend ni. Memandangkan kalau nak buat kuih raya sorang sure bosan kan so kali ni ada assistant kenit2 menceriakan keadaan. Dalam entry SINI saya buatkan strawberry cupcakes kat besday gurl yang melampau tu. 


Baru-baru ni saya beli buah pear yang agak murah sebenarnya dari harga biasa mungkin musimnya kot. Lepas tu macam biasala kan jadi perhiasan dalam peti sejuk tambah-tambah bulan posa pula memang tak termakan la. 

 Tengok pula masterchef Australia ada cabaran buat caramelized grape upside down cake sangat mengiurkan tu, saya pun decided nak olah sikit buat pear upside down cake la. 

Specialnya resepi ni saya tak tengok langsung mana-mana resepi dan saya main campak-campak je bahan tanpa ada sukatan. Sesekali nak cabar diri sendiri untuk buat kek tanpa sukatan dan rujukan dan akhirnya yeay....jadila juga.

Mula-mula saya meltkan butter dan brown sugar dalam pan. Saya tak kacau pun n biar je 2bahan tu melt together. Then bila nampak little bubbles kat tepi2 pan tu then saya tuang dalam loyang pastu susun buah kat atas n ketepikan.

Kemudian dalam bowl yang lain saya masukkan butter+vanilla sugar+brown sugar+salt. Saya pukul bahan-bahan tu sampai gebu. Pastu saya masukkan 2 biji telur saiz C dan masukkan sikit-sikit tepung gandum dan sikit baking powder dan sedikit air. Masa ni saya main dengan tepung dan air je, Kalau adunan cair saya tambah lagi tepung gandum n bila adunan keras sangat saya tambah sikit air macam tu la sampai saya puas hati kepekatan adunan ni.

Kemudian saya tuangkan adunan ni atas buah pear dan bakar dengan suhu 180C selama 40minit. 10 minit terakhir saya kurang suhu 175C sebab saya taknak permukaan kek brown sangat dan nak bagi air buah dalam kek ni kering sikit supaya kek ni tak jadi lembik masa nak terbalikkan nanti.

Saya buat kek ni lepas asar dan tau-tau jela kalau buat fruit kek ni, bau harum semerbak alam time bulan posa pula sangat menggoda okeh. Bila kek dah masak saya biarkan dia sejuk dulu dalam loyang tu sebelum terbalik. Kalau terbalikkan kek masa dia tengah panas ada kemungkinan kek akan ranap sebab struktur kek tak pejal lagi.

 Ok taraaaa....dah siap pun kek cuma bila saya terbalikkan kek ni dia merekah kat bahagian tengah. Saya agak mungkin sebab loyang panjang kot sebab kalau guna loyang bulat tak jadi masalah macam ni plak. 
Selamat mencuba......


Tiada ulasan: