Ahad, 10 Mac 2013

Oh Medan, Indonesia....Day 4

*Hari-hari busy pun kembali lagi, nak habiskan entry Medan ni cepat-cepatla sebab banyak entry masakan dok beratur ni.



Pagi ni lega sikit sebab dah ada kat city Medan. Pagi ni di Ibunda Hotel kami bersarapan dulu dengan nasi goreng dan kopi panas. Nasi goreng kureng sikit rasanya tapi kopi o memang sedap. Kata barista kat France kopi Indonesia paling sedap tapi kopi tahi musangla. Kopi tahi musang yang popular tu asalnya musang ni suka makan biji kopi kat pokok kopi. Kemudian bila musang ni berak biji kopi akan keluar sekali dengan najisnya. Najisnya kemudian dijemur sampai kering dan dijadikan kopi yang termahal didunia kerana proses semulajadi dalam perut musang tu. Macam-macam sungguh manusia ni kan, alahai. Pagi ni saya tak minum kopi tahi musangla, kopi biasa saja tapi rasanya memang sedap sangat kalah kopi kapal api.




Pagi ni seperti dijanjikan dengan supir saiful, kami bayar rm100 dan dia akan bawa jala-jalan sekitar bandar Medan. Ya supir di Medan tak mainla duit rupiah, katanya untuk pelaburan dia minta duit ringgit. 
Destinasi pertama pagi ni saiful bawa kami ke Istana Maimoon. Istana ni katanya raja dari Melayu tapi disebabkan kuasa raja dihapuskan di Medan, maka raja jadi setaraf macam rakyat jelata saja. 

Sejujurnya tak apa yang menarik bagi saya kat istana ni kalau nak dibandingkan di semenanjung Malaysia tapi disebabkan ini salah satu tempat perlancongan,  jalan jela tengok-tengok kawasan. 
Bila tiba di pintu istana saja ada beberapa penjaga istana akan datang dan terus bawa kita dan bercerita pasal istana. Bagi saya tak cerita pun tak apa sebab serius tak ada apa-apa pun lagipun tak minat nak tau sejarah Medan sama kot. Habis dia cerita semua dia minta kami bagi duit kat dia sebab untuk donation istana. Tula kan apa-apa mesti minta duit donation. Kalau donation tak ikhlas tak guna juga. Kata supir saiful diorang ni tak dibantu oleh kerajaan untuk memuliharakan kawasan istana ni jadi kena minta donation orang ramaila untuk menjaga kawasan ni. Tapi kalau ya pun kenapa nak minta duit pelancong je, orang indonesia sendiri tak pula diminta donation. 

Memandangkan kami macam tak berapa nak minat nak melawat kawasan istana ni maka perjalanan diteruskan ke tempat bershopping iaitu kilang hajah mariani. Kain agak mahal tapi disebabkan ada orang pesan ambik jugakla dan kat kedai tu dah habiskan rm550. Sekali lagi diorang terima duit rm. Kemudian kami ke Taman buaya Asam Kumbang. Kata saiful lebih seribu ekor buaya ada kat sini dan pernah terlepas beberapa kali setiap kali banjir.




Buaya kat atas ni umurnya baru 3tahun. Setiap sangkar ada umur buaya.

Buaya kudung ni kena asingkan supaya tak ditindas oleh buaya-buaya lain. Dia memang dilahirkan cacat tanpa ekor.

Yang hairannya kat sini tak bau hanyir langsung walaupun banyak buaya.

Buaya kat atas ni pula umurnya 40tahun. Semakin tua usia buaya semakin besar badan dia. Bayangkan buaya yang berusia seratus tahun lebih macam mana besarnya badan dia.

Bila berdiri lama-lama tepi sangkar dia, mata dia berkelip-kelip je pandang orang. Dalam hati dia mesti kata alahai manusia kecil je rasa macam nak ngap je.


Kat belakang ni ada tasik tapi diletak pagar kelilingnya dan air tasik ni berlumut je dan dalam tasik ni banyakla buaya-buaya tenggelam timbul je. Dari jauh nampak macam pelepah daun kelapa ataupun batang kayu rupanya ada mata yang memerhati.
Dari taman buaya kami gerak ke gereja yang dikatakan senibina yang cantik. Saya tak suka sangat kat kawasan ni ambik gambar je sebab rasa rimas sangat.
Perjalanan diteruskan ke perpustakaan awam Medan atas urusan mr.soulmate.

Selama 4hari di Medan inila first time kami makan di restoran, kalau tidak makan roti dan tuna saja. Itupun atas permintaan kami nak datang makan kat sini sebab nak bandingkan rasa Wong Solo kat seksyen 7 Shah Alam. Wong Solo sek.7 memang sangat lazat kot.
Pendapat saya set ayam bakar dan set ayam penyet ni tak berapa sedap macam kat Shah Alam sebab rencahnya macam ada yang kurang ja dan dia tak bagi sambal merah yang pedas. Ok tetiba lapar wong solo kat sek.7 set ayam bakar
Lepas makan-makan maka dengan cuaca yang sangat panas terik harusla cari tempat berekon jap sambil continue shopping iaitu Plaza Mentari.
Comel pula nama kedai ni teringat 'bunga' si anak bulu orenku.
 
Kedai ni wajib singgah kalau nak beli baju 'i love medan' dengan harga yang murah dan kualiti kain yang elok.
 
T-shirt hitam tu harganya 55ribu untuk 2helai. Kualiti memang elok dan jenis kain tebal dan sejuk dipakai. Tak macam t-shirt yang jual kat kedai-kedai kat kawasan perlancongan tau sebab kain kat sana jenis keras dan jenis kain tak telap peluh. 

Malam tu kami keluar lepak-lepak menikmati malam terakhir di Medan. Time ni saya happy sangat sebab dok pikir esok pagi nak bertolak balik rumah dah hehehe. Tempat kami lepak ni namanya Amalium dan ada karoke terbuka boleh nyanyi sambil dok kat meja makan dan sesapa taktau dari mana datangnya suara penyanyi sebab nyanyi sambil sorok-sorok.
Sekali lagi saya minum air alpukat atau nama familiar nya avocado dan mr.soulmate minum air lemon barli.

Sekian untuk malam terakhir di sini. Disebabkan kualiti kain yang bagus dan harga yang murah saya pun beli selai. Yeahhh esok balik.....sweet dream.

Tiada ulasan: