Ahad, 29 Julai 2012

Fillo Ayam

Sejak-sejak jadi student balik ni sangatla jarang dah nak masuk dapur. Kalau jadi student ni ada 2 je kategorinya samada ko nak jadi student yang setakat pass or markah tengah-tengah urat je ke or ko nak jadi pelajar cemerlang yang ko rasa semua subjek ko nak score A, kalau boleh cgpa 4.00. Antara dua kategori tu saya pilih yang kedua. 
Cerita bab makan pula kali nk barula nak publish entry yang setahun lamanya tersimpan dalam draft. Resepi ni secara keseluruhannya ciptaan saya sendiri tapi kalau ada orang lain pernah buat memang secara kebetulan sangat-sangatla tu.


Sejujurnya saya sendiri tak tau nak buh nama apa makanan ni, hentam jela buh nama filo ayam memandangkan kulit luar tu saya guna filo. Apa tu filo?Filo adalah pastry yang tersangat thin dan mudah terkoyak dan selalunya dijual dalam kotak. Bentuknya tiru macam popia sikitla kan heheheehe.....

Ini adalah bahan-bahan inti dalamnya. Saya gaulkan semua bahan dan biarkan mesra beberapa minit, baru saya wrap dalam filo. Bahan-bahannya ialah isi ayam yang dicincang, bawang besar, garlic, smoke paprika, cayenne pepper nak bagi pedas sikit, basil, thyme dan sikit black pepper dan salt. 

Oh ya...tak lupa juga letak cheese ni, babybel cheddar cheese sebab saya peminat tegar cheese so apa-apa pun nak kena letak cheese jugak.

Ini la kotak filo pastry ni, harganya RM 16.90 dan dijual di kedai Bagus Shah Alam.

Ini bahan-bahan yang saya campukan dengan cheese

Lepas tu rasa macam nak lagi sedap sajala letak telur sebiji dan breadcrumb sekali.

Mulakan aktiviti memopiakan inti dan filo

Filo ni lebar so saya potongkan filo kepada 4 bahagian dan kena hati-hati sangat sebab filo ni mudah sangat terkoyak.

Semua dah siap dibalut, masa untuk goreng.



Macam popia juga, agak-agak keperangan baru angkat. Saya guna api slow je sebab nak bagi ayam masak kat dalam tu, tak lalu kalau ayam tu raw nanti.


Jemput makan semua dan jangan lupa CUBA RESEPI ni sebab sangatla sedap tambah-tambah bila makan panas-panas dan cheese akan meleleh keluar...dapnya.....

Masa dok sibuk-sibuk masak heran gak manala anak bulu jantan sekor ni diam ja, kalau tidak asyik tergolek-golek depan orang nak suruh orang garu perut dia.

Tiada ulasan: