Rabu, 15 Jun 2011

Bihun Goreng Tomyam

Penatnya keja kat ofis rini balik lambat pulak tu, sampai rumah terus flat. Kadang-kadang bila terfikirkan perkahwinan jarak jauh ni rasa macam nak berenti keja jadi suri rumah pun ada bila memikirkan betapa susahnya nak buat pertukaran. Dahla keja sekarang ni tak dak kaitan dengan kelayakan akademik langsung. Memandangkan banyak keja kat ofis tadi, perut pun buat concert berdendang sayang. Kiranya nak masak apa yang ada je kat dapur tu.


Selongkar punya selongkar jumpala bihun dengan tomyam paste masa buat steamboat house warming haritu. Tengok pula dalam peti ais ada sayur-sayur dan ayam, kira ok la nak try buat bihun goreng. Tak pernah lagi ni sumur hidup buat bihun goreng entah jadi entah tidok...hantam jela labu.


Bahan ni jela ada, saya perabih semua sayur dalam peti ais takut kalau tak guna sekarang kang rosak takleh makan langsung. Untuk lauk ada ayam dan chicken ball, untuk sayur ada sawi, broccoli, carrot dan cauliflower. Saya tumbuk bawang besar sebiji dengan garlic 5ulas


Mula-mula tumis bawang yang saya tumbuk tu then masukkan paste tomyam pastu masukkan ayam dan chicken ball. Agak-agak nampak pecah minyak, saya masukkan garam, gula, lada hitam, jus lemon, sos sotong, sos plum dan sos masam manis

Lepas tu baru saya masukkan bihun, agak bihun macam dah lembut baru masukkan sayur-sayur

 Yeahhh dah siap leh makan, rupa-rupanya banyak pulak portion dahla nak makan sorang je. Tuk tuk jiran sebelah....nak bihun dak?kalau ada lebih lagi leh buat breakfast esok pagi lak.

Tiada ulasan: