Rabu, 3 Januari 2024

Day 9: UMRAH

 

Assalamualaikum....cantik kan cahaya di langit pagi ni.

Pagi ni kami ada lawatan luar lagi hehehe hari-hari ada lawatan di Mekah ni. Tapi harini kami ada lawatan ke Taif, makna kata kami akan bermusafir kerana Taif ni jaraknya lebih 2 merhalah dari Kota Mekah. Kami juga diwajibkan buat tawaf wadak atau tawaf selamat tinggal kerana kami akan keluar bermusafir di Taif. Pagi ni kami roommate semua keluar asing-asing mengikut mahram masing-masing, tak keluar sama-sama ke masjid macam semalam dah.

Kami keluar lebih awal daripada biasa. Kalau kebiasaan kami akan keluar awal sejam sebelum masuk subuh tapi kali ni kami kena keluar 2 jam lebih awal. Ini kerana kami akan buat tawaf selamat tinggal 6 pusingan dan solat subuh Jemaah dan lepas subuh habiskan 1 lagi pusingan terakhir, baru lengkap tawaf wadak. Kita tak boleh buat direct 7 kali pusingan sebelum subuh sebab kalau kita dah sempurna 7 pusingan, kita dah tak boleh buat solat fardhu kat masjidil Haram. Jadi kalau nak solat subuh Jemaah kena buat macam tu la 6 kali dulu kemudian lepas subuh baru selesaikan 1 pusingan atau…boleh juga kalau selepas subuh baru nak mula buat tawaf tapi yang ni risiko sikit, takut mengambil masa terlalu lama nak siapkan 7 pusingan sedangkan bas dah nak gerak pagi ni. Ini apa yg ustaz bgtau waallahualam.... Kami terus jalan menuju ke dataran tawaf. Buat 6 kali pusingan tawaf kemudian kami keluar balik ke ruangan solat sementara menunggu subuh. Kebetulan masa subuh ni ada ruang solat untuk wanita kat depan kaabah dibuka, Alhamdulillah boleh lagi solat depan kaabah pagi ni. Selesai subuh, mr.soulmate terus datang kat ruangan solat saya dan kami sama-sama selesaikan pusingan tawaf yang terakhir. Selesai tawaf, sekali lagi saya masuk kawasan yang saya solat subuh tadi untuk solat sunat tawaf pula.


Sementara saya tunggu mr. soulmate siap solat sunat tawaf, saya keluarkan fon dan ambil gambar kaabah dengan latar belakang langit yang berwarna pink purple sunrise. Tah kenapa warna langit cantik sangat atas kaabah tu dan selepas ambil gambar kaabah tu baru saya perasan yang saya dah selesai buat tawaf wadak tapi ambil gambar pula. Adakah menjadi kesalahan ambil gambar selepas tawaf wadak. 


Saya mula gelabah pula dan saya rujuk dengan ustaz tapi katanya takpa sebab saya tengah menunggu orang dan saya ambil gambar tu tak menyebabkan kumpulan kami terlewat keluar dari Mekah. Susah hati pula sebab ingatkan nak kena bayar dam ka.

Merujuk Jabatan Mufti Kerajaan, Jabatan Perdana Menteri, “Jika seseorang itu mengambil gambar ketika menunggu-nunggu ketibaan kenderaan yang membawanya keluar daripada Kota Makkah dan sedang menanti jemaah-jemaah lain masuk ke dalam bas untuk bertolak keluar daripada Kota Makkah atau ketika berada di dalam bas yang sedang bergerak keluar meninggalkan kota Makkah, maka dalam hal-hal yang tersebut, dia tidak perlu mengulang semula tawaf wada‘nya kerana perbuatan sedemikian tidak dianggap melengahkan masa keluar daripada Kota Makkah.” Ustaz pun cakap benda yang sama asalkan perbuatan kita ambil gambar tu tak melenggahkan masa kita nak keluar dari Mekah tak mengapa.

Sebab tu kalau nak datang mengerjakan umrah dan haji kena juga ada ilmu, Sebab tak semua mutawwif nak ceritakan satu persatu kat kita. Sebenarnya harini juga hampir separuh Jemaah kumpulan kami kena bayar dam seekor kambing seorang kerana kurangnya ilmu. Sebab apa kena bayar dam tu nanti saya ceritakan. Maaf saya bukan nak buka aib cerita ni tapi sekadar peringatan diri sendiri juga. Yang kena bayar dam seekor kambing tu jemaah yang cakap pom pang kat sini, Depa dah mai banyak kali dah, dah tau selok belok setiap inci kawasan ni. Dan sebenarnya kami ni rasa annoying sangat dengan depa tapi dok sabarla….faham kan bila orang cakap tak mau kalah ni macam mana. Yang kesiannya ahli keluarga depa yang lain-lain pun sama kena bayar dam sebab mengikut depa.

Biasanya balik dari Taif, jemaah akan singgah kat masjid miqat iaitu Qarnul Manazil. Di situ kebanyakan Jemaah yang bakal mengerjakan umrah lagi, kena niat di situ. Tak kisahlah samada nak mengerjakan umrah pada hari ni juga atau keesokkan harinya tapi kalau esoknya nak buat umrah kena jagala pantang larang dalam ihram. Masalahnya di sini, apabila Jemaah yang melalui Qarnul manazil yang TIDAK berniat umrah di situ dan pulang ke Mekah

Biasanya balik dari Taif, jemaah akan singgah kat masjid miqat iaitu Qarnul Manazil. Di situ kebanyakan Jemaah yang bakal mengerjakan umrah lagi, kena niat di situ. Tak kisahlah samada nak mengerjakan umrah pada hari ni juga atau keesokkan harinya tapi kalau esoknya nak buat umrah kena jagala pantang larang dalam ihram.

Masalahnya di sini, apabila Jemaah yang melalui Qarnul manazil yang TIDAK berniat umrah di situ dan pulang ke Mekah dan keesokkan atau hari seterusnya mereka nak mengerjakan umrah pula, mereka keluar berniat di Masjid Aishah di Tan'im (miqat terdekat dengan Mekah), mereka akan dikenakan dam seekor kambing kerana melanggar tempat miqat pertama masuk ke Mekah iaitu tempat miqat masuk ke Mekah Qarnul Manazil.

Miqat di Tan’im ialah tempat miqat bagi penduduk Mekah sedangkan Jemaah ni dah keluar dari Mekah ke Taif bermusafir dah bukan penduduk Mekah lagi, apabila keluar melebihi 2 merhalah dari kota Mekah, apabila nak masuk semula ke Mekah mereka kena niat di tempat miqat masing-masing contohnya kalau keluar ke Madinah dan nak pulang ke Mekah kena miqat di Bir Ali dan sama juga kalau ke Taif kena miqat di Qarnul Manazil, wallahualam…..boleh rujuk https://www.instagram.com/tv/B9eTrJCFUny/...
umrahandalusiadotcom Muzakarah Haji 1441H


Dalam bas sebelum nak gerak, ustaz tanya sekali lagi adakah kami semua dah buat tawaf wadak? maka semua Jemaah pun dah buat, bas pun bergerak. Taif ni akan mengambil masa 2 jam nak sampai tapi tak terasa 2 jam pun, rasa sekejap ja sebab view pergunungan sepanjang perjalanan ni sangat mengasyikan. Kalau perjalanan dalam bas ni memang saya tak pernah tidur sebab akan sibuk dengan camera nak ambil gambar dan video. Tambahan lagi pagi ni kami sekali lagi duduk di kerusi paling hadapan sampaikan ada orang perli kami dah, “kerusi depan sekali ni, depa laki bini, orang lain jangan kacau” hehehe….samaada depa yang lambat atau kami yang selalu jadi orang terawal naik bas, jadi sebab tu kami sentiasa ada pilihan nak pilih duduk di mana saja. Kalau kami lambat mesti susah nak duduk kerusi yang sama ja setiap kali kan hehehe. Itula beza bila kami yang selalu travel diy, kami sangat disiplin bab masa sebab kita akan ligan naik public transport dan sentiasa akan punctual. 

Bayangkan kalau kami travel diy tak punctual, agak2 public transport nak tunggu kami ka? dan dah tentu semua plan kami jadi lintang pukang sebab kami terlepas public transport. Sebab tu bila kami travel dengan group, kami tak mau disebabkan kami lambat, plan group lari atau orang tertunggu-tunggu kami lak atau menyusahkan orang lain. Kami nampak orang yang travel secara group ni, depa jenis tak kisah pun orang tunggu depa...rilex ja dan tak rasa bersalah pun kalau lambat.


Ustaz pun macam biasa memulakan cerita. Seronok sangat dok depan sekali ni sebab dengar cerita ustaz yang dok sebelah kami ni, memang semua cerita dia terkesan di hati terus. Ustaz ceritakan tentang dakwah Nabi yang sedih sekali kemudian, Syeikh Ahmad Al-Patani dan masjid kuk. Tu pun dia berulang kali meminta maaf sebab katanya ilmu dia mengenai sirah Taif tak seberapa dan tak banyak mengenai Taif yang dia boleh ceritakan.



Perjalanan dari kota Makkah ke Taif mengambil masa kira-kira dua jam. Ketika menghampiri Taif, jalannya berliku dan perlu melalui pergunungan al-Sharawat. Bandar tanah tinggi itu cukup terkenal dengan buah-buahan hawa sederhana, minyak wangi, Istana Shubra dan Masjid Abdullah Ibnu Umar. Taif juga dicatatkan dalam sirah Rasulullah SAW di mana baginda pergi berdakwah selepas pemergian isterinya, Siti Khadijah dan bapa saudaranya, Abu Talib. Malangnya, kehadiran Rasulullah SAW tidak mendapat sambutan malah dilontar pula dengan batu.


Apa yang menarik di Taif? Pohon buah subur di kawasan Taif kerana kata Ustaz, Nabi Ibrahim pernah berdoa kepada Allah supaya tanah Taif ni disuburkan dengan pohon-pohon buah-buahan. Taif begitu popular kerana menghasilkan buah-buahan segar terutama anggur, delima buah zaitun, bunga mawar dan madu. Cuaca panas kering di Makkah selalunya menarik perhatian ramai untuk berkunjung ke kota Taif ketika musim cuti dan panas.


Lazimnya, agensi pengendali umrah akan maklumkan kepada jemaah mengenai kunjungan ke Taif. Caj dikenakan adalah SR150 seorang, yang merangkumi lawatan ke beberapa tempat bersejarah dan makan minum kerana perjalanan ke Taif selalunya sehari suntuk. Tetapi Andalusia tak mengenakan sebarang caj tambahan kepada kami. Mungkin bayaran ke Taif ni cover balik bayaran insuran berkelompok dan insuran kesihatan Arab Saudi. Destinasi lawatan termasuk, Masjid Abdullah bin Abbas, kebun Addas, Masjid Kuk atau dikenali sebagai masjid siku, Muzium As-Shariff, kilang minyak wangi, pasar buah dan Masjid Qarnul Manazil. 


Selain buah-buahan dan udaranya yang segar, jemaah teruja ke sana kerana ingin menjejak perjalanan dakwah Rasulullah S.A.W. Dakwah Rasulullah di Taif bermula setelah mendapat tentangan hebat daripada kaum Quraisy. Ketika itu juga, Rasulullah dirundung duka setelah bapa saudaranya, Abu Talib dan isteri tercinta, Khadijah r.a. kembali ke rahmatullah. Ditemani Zaid Haritsah, Rasulullah menuju ke Taif yang berjarak tidak sampai 100 km dari kota Makkah. Baginda Rasul menyangka penduduk Taif dapat menerima kehadiran beliau tetapi tanpa disangka mereka menolak serta mencemuh baginda Rasul. Akhirnya, Rasulullah kembali ke Makkah dan seterusnya berhijrah ke Madinah.

Menurut ustaz, antara sebab Baginda SAW memilih Taif kerana berhampiran kota itu ada perkampungan Bani Sa’ad iaitu tempat Nabi SAW menyusu dengan Halimatus Saadiah. Apabila tiba di Taif, Nabi SAW bertemu pemimpin-pemimpin utama Taif dalam kalangan Bani Thaqif. Dari situ terserlah kebijaksanaan baginda yang memulakan usaha dakwah kepada pemimpin atasan kota itu terlebih dahulu dan tidak terus berdakwah kepada penduduknya. Bagaimanapun, pelawaan Baginda SAW ditolak dengan cara sangat hina serta dihambur dengan kata-kata kesat.

Baginda berada di Taif selama 10 hari ditemani sahabatnya, Zaid bin Harithah. Sejak hari pertama lagi, Baginda SAW diejek dan dihina sama seperti penduduk Makkah lakukan yang tidak mahu menerima dakwah baginda. Sehinggalah pada hari ke-10, penduduk Taif berhimpun dan semuanya membaling batu dan kayu ke arah Nabi SAW dan Zaid sehingga darah mengalir di kedua-dua belah kaki mereka.
Baginda berehat di Masjid Kuk atau dikenali masjid siku kerana ketika Baginda berhenti berehat di situ meletakkan siku atas batu dan dengan mukjizat, batu tu menjadi lembut seperti bantal. Tapi sebenarnya ia hanya berupa bangunan kecil berbatu bata sangat sederhana. Di dalamnya ada ruangan kecil yang digunakan untuk solat beberapa orang saja.

Dipercayai tempat itu yang terletak di kawasan al-Maznah menjadi lokasi Rasulullah berehat dan melarikan diri daripada golongan musyrikin yang akhirnya melontarkan batu-batu besar di kawasan itu kepada Rasulullah. 

Namun, difahamkan malaikat menahan batu itu daripada terkena baginda Rasul. Kami cuma melalui masjid kuk dari atas bas sahaja, tak berhenti di situ. Masjid ini berada betul-betul di pinggir jalan utama.

Biarpun dalam peristiwa itu, Allah SWT menghantar dua malaikat menjaga bukit dan gunung untuk melenyapkan seluruh penduduk Taif, Baginda SAW tetap bersabar dan tidak perlu berbuat demikian. Bahkan, baginda berdoa kepada Allah SWT supaya generasi seterusnya yang lahir di bumi itu menjadi orang beriman dan tidak mensyirikkan Allah SWT. Begitulah hebatnya keperibadian Rasulullah SAW apabila kejahatan dibalas dengan kebaikan

Apabila ‘Utbah dan Syaibah melihatkan Rasulullah, mereka berasa kasihan. Lalu mereka menghantar seorang hamba Nasrani bernama ‘Addas membawa sebekas anggur kepada Rasulullah saw. “Pergilah engkau membawa anggur anggur ini kepada mereka berdua di sana itu.” Perintah ‘Utbah kepada hamba Nasrani itu yang bernama ‘Addas.

Baginda saw amat gembira kerana ada juga penduduk Taif yang mengasihani mereka. Baginda saw. mengucapkan terima kasih kepada ‘Addas. Ketika Baginda mahu memakan anggur itu, Baginda mengucapkan “Bismaillahir Rahmaanir Rahim” lalu Baginda menyuapkan anggur itu ke mulut Baginda.

Apabila ‘Addas mendengarkan ucapan baginda itu, ‘Addas berasa hairan lalu berkata: “Kalimah yang kau ucapkan itu tidak dituturkan oleh penduduk negeri ini”. Lalu Rasullullah bertanya kepadanya: “Kamu datang dari negeri mana dan apa agama anutan kamu?”. Kalau sekarang ni orang makan tanpa baca bismillah mesti kita berasa hairan pula sebab kebiasaannya akan baca bismillah ketika makan.

Lalu ‘Addas menjawab: “Aku penganut agama Nasrani dan aku berasal dari negeri Ninawa (sebuah negeri di Iraq).” Baginda bertanya lagi: “Kau dari negeri seorang soleh bernama Yunus bin Mataa”. Lalu ‘Addas bertanya: “Apa yang kau tahu tentang Yunus bin Mataa?”

Rasulullah menjawab: “Dia itu saudaraku. Dia ialah seorang nabi dan aku juga seorang nabi!”. Lalu Rasulullah membaca ayat al-Quran surah Yunus yang menceritakan perihal Nabi Yunus. Mendengarkan itu, ‘Addas berasa begitu takjub lalu mengucup kepala, tangan dan kaki Rasulullah. Lalu ‘Addas memeluk Islam

Lalu ‘Addas memeluk Islam di situ juga. Kemudian Addas kembali mendapatkan tuannya Utbah dan Syaibah lalu Addas dimarahi kerana memuliakan Rasulullah saw.

Mereka berkata, “Celaka kau wahai Addas, kenapa kau mengucup kepala, tangan dan kaki lelaki itu?” Lalu ‘Addas menjawab, “Wahai tuanku, tiada apa di dunia ini yang terlebih baik daripada apa yang aku lakukan tadi kerana sesungguhnya lelaki itu telah mengkhabarkan kepadaku perkara yang tidak diketahui manusia biasa kecuali oleh seorang Nabi!” Demikianlah kesusahan yang ditanggung Rasulullah saw. dalam melaksanakan perintah Allah swt. Baginda saw. sangat ingin menyelamatkan umatnya. Hebatnya jiwa seorang Nabi!! Dengar kisah nabi yang ustaz ceritakan ni pun boleh buat kami semua sebak, sedih sekali tapi Alhamdulillah berkat kesabaran Baginda saw, sekarang ni semua penduduk Taif ni 100% adalah penganut Islam.

Setelah melalui masjid Kuk, kami kemudian berhenti di Kilang minyak wangi ros. Wanginya…saya memang suka bau bunga ros dan rasa boleh je nak dok lama-lama kat sini. Kesuburan tanahnya menjadikan Taif begitu sesuai bagi tanaman sayuran dan buah-buahan selain turut memiliki ladang mawar yang menghasilkan minyak wangi menjadi antara lokasi persinggahan umat Islam setiap kali menunaikan umrah.
Pelbagai produk yang dijual terhasil daripada bunga ros antaranya teh rose, body mist, lotion, perfume, sabun dan lain-lain. Turun je dari bas kami dijamu teh rose. Sebiji rasa macam teh cap sultan. Kemudian kami tengok peralatan macam mana diorang ambik pati minya dari bunga ros tu, bukan senang prosesnya demi setittik minyak ros. Saya cuma beli body mist yang berharga 15 riyal dan sabun rose 15 riyal.
Di luar kilang ni terdapat orang Pattani menjual kacang-kacang dan buah-buah kering. Tertarik saya dengan penduduk Pattani di sini kerana mereka semua dilahirkan di Mekah. Bagaimana depa berhijrah di sini. Ustaz pun mula cerita bagaimana kedatangan orang Pattani ke sini.
Syeikh Daud Alfathoni yang berasal dari Pattani juga merupakan ulamak hebat di mekah ini. Ulama yang dikenali sebagai penulis kitab yang cergas ini berasal dari Patani, di selatan Thailand. 

Jumlah kitab dan risalah tulisannya dikatakan melebihi karya yang dihasilkan oleh mana-mana ulama di rantau dunia Melayu.

Ustaz cerita dulu sewaktu orang Arab nak pindahkan kubur, mereka terkejut mayat beliau masih utuh tidak reput sedangkan beliau telah meninggal ratusan tahun yang lalu. Setelah dipindahkan dua kali, atas perintah Raja Makkah ketika itu beliau disemadikan berhampiran dengan kubur para sahabat Nabi s.a.w.. Sekarang ini, jenazah beliau bersemadi di dalam Masjid Ibnu Abbas. Jenazah beliau dimakamkan bersebelahan dengan kubur Abdullah bin Abbas (r.a) iaitu sepupu Baginda S.A.W.

Selain Syeikh Daud, ramai lagi tokoh ulama dari Pattani dan salah sorangnya ialah Syeikh Ahmad Al-Patani. Tokoh ulama dari Pattani juga Syeikh Ahmad Al-Patani dianggap ulama bertaraf antarabangsa. Di Makkah, beliau belajar menghafal al-Quran dan pelbagai jenis ilmu. Diceritakan bahawa Syeikh Ahmad adalah pakar dalam 47 bidang ilmu. Ketokohan beliau membolehkan beliau dibenarkan mengajar di Masjidilharam.

Orang Pattani ni suka merantau, melayu di Malaysia pun kebanyakannya berketurunan Pattani termasuklah saya dan mr.soulmate pun ada darah Pattani. Penduduk Pattani di Taif ni walaupun dilahirkan di Mekah pun sampai sekarang mereka masih fasih cakap bahasa melayu. Kata mereka Patani dah takdak negara. Patani terus dijajah oleh Siam. Orang Patani datang ke Mekah kerana nak jaga agama Islam dalam diri. Orang Patani memang dapat warganegara Saudi tapi di hati mereka, tanahair mereka, tetap pada patani.


Tidak lengkap ke Taif jika tidak ke pasar buah. Ramai jemaah yang memborong buah zaitun, anggur, delima dan limau. Termasuklah saya pun sama memborong. Cadangnya saya nak beli buah delima tapi akhirnya tak jadi beli buah tapi beli air delima yang siap diperah sampai 1 jug 10 riyal, puas minum kan. Memang kalau ke Middle East macam kat Turki, Oman, Azerbaijan dan Iran mesti nak minum air delima yang fresh diperah tu. Kemudian nampak lagi lori ais krim. Tak tau la saya, ke pi ziarah di mana saja mesti akan jumpa lori ais krim ni. Memang lori ais krim ni akan berada kat kawasan tumpuan pelancong agaknya. Muka hepi gila dapat aiskrim











Kat sini memang macam kat Cameron Highland sebab penuh gerai-gerai jualan buah-buahan yang segar produk di Taif sendiri. Antara banyak-banyak buah kat situ tertarik pula dengan buah kaktus tapi hati-hati tak boleh pegang sebarangan sebab duri kaktus sangat tajam dan halus. Makcik roommate saya terpegang buah kaktus dan akibatnya jari dia bengkak macam ada selumbar dalam isi tu.
Diseberang jalan pula nampak unta-unta yang dihias cantik siap ada tempat duduk dok beratur sepanjang jalan, tapi disebabkan kami takut lambat, tak naikla unta tu walaupun dalam hati teringin juga nak naik unta hehehe….oh ya ada kucing kat sini dikejar bapak kucing lagi. Pantang sungguh jumpa kucing bapak kucing ni pun.










Bas kami kemudian berhenti di Masjid Abdullah Ibnu Abbas. Abdullah Ibnu Abbas adalah seorang daripada sahabat Nabi SAW yang banyak meriwayatkan hadis selain Abdullah bin Umar, Abu Hurairah, Anas bin Malik, Jabir bin Abdullah, Said Al Khudri dan Siti Aisyah. Kami ke Muzium As-Shariff. Di sini saya beli minyak zaitun botol besar berharga 10 riyal dan buah tin dan buah apricot. Tengok winyak attar bau kasturi, tanya penjual tu boleh tak dia jual sebotol ja sebab dia jual sekotak terus. Sekotak tu ada dalam 12 botol. Dia cakap tak jual sebotol, kalau nak sebotol ambilla dia bagi percuma. Saya pula tak sedap hati nak ambil percuma saja, saya bertegas nak bayar juga. Akhirnya dia kata ambilla 2 botol dengan harga 5 riyal. Ok la kan. 






Selepas tu kami berhenti makan tengahari ala-ala dalam khemah arab. Tak pasti pula nama tempat tu. Kami tak perlu nak bayar apa-apa pun sebab pakej ke Taif ni memang disediakan oleh pihak Andalusia termasuk makan tengahari ni. Alhamdulillah nasi yang dihidangkan memang saiz orang asia sebab portion kecil ja tak seperti makan di kedai arab di sekitar Masjidil Haram. Habis licin kami menikmati hidangan tengah hari share sekali dengan kucing. Kat restoren ni memang banyak gila kucing. Sambil makan sambil jamu kucing-kucing ni makan ayam.

Sebelum berangkat pulang semula ke Makkah, jemaah dibawa ke Masjid Qarnul Manazil dan di situ menjadi tempat miqat bagi jemaah yang mahu menunaikan umrah. Disebabkan semalam kami dah ketinggalan nak mengerjakan umrah kerana lupa nak bawa kain ihram dan sebagainya, jadi kali ni kami tak nak ketinggalan lagi la tapi kali ni mutawwif tak temankan kami buat umrah. Walaupun dalam pakej Andalusia kata buat umrah 3 kali bersama mutawwif tapi kali ke-3 ni mungkin ustaz letih jadi dia minta kami buat sendiri-sendiri saja.

Maka sampaila kami di Masjid Qarnul Manazil. Turun je dari bas walaupun cuaca agak terik tapi angin kuat tiup. Saya yang dari tadi dok tahan nak ke toilet, apa lagi bila bas parking ja, saya tak hirau sapa dah terus berlari-lari anak menuju ke toilet. Kakak yang jaga toilet bila nampak saya terus dia tunjuk arah toilet di mana hehehe memang nampaknya saya memang tak tahan sangat dah kot hehehe….toilet ni besar dan bersih. Selepas ke toilet, saya pun pergi ke kawasan berwuduk. Time ni memang saya sorang-sorang ja takdak kawan-kawan sebab tadi saya sorang-sorang berlari ke toilet kan.

Habis berwuduk ada group Malaysia juga tanya kat mana toilet, saya pula jadi orang tunjuk arah toilet. Lepas tu mai group Indonesia tanya toilet lagi kat saya hehehe….
Kemudian saya terus mengerjakan solat jamak takdim zohor dan asar dan seterusnya solat-solat sunat yang lain dan solat sunat ihram. Habis solat saya jumpa Mak Pakistan yang anak dia bawa lari saya punya name tag dan sejadah tu kat sini. Saya belum nampak lagi kelibat ahli wanita group kami. Masa saya keluar dah nampak mr.soulmate dok tunggu saya kat luar.

Masa saya keluar dah nampak mr.soulmate dok tunggu saya kat luar. Rupanya ahli group kami yang lain-lain tak nak buat umrah. Nampaknya saya, mr.soulmate, anak makcik dan 1 family Baling yang akan buat umrah untuk kali ni. Makcik pun tak buat umrah sebab dia tak larat.

Betul buat umrah ni memang memerlukan kekuatan fizikal la. Sebab tu bagi saya kalau dari Malaysia baik datang ke Mekah dulu pulun buat ibadah dan baru ke Madinah untuk relax sebab suasana di Madinah lebih santai, lebih tenang dan damai berbanding di Mekah. Kedudukan hotel pun semua dekat je dengan Masjid Nabawi.

Rupanya ahli group kami yang lain-lain tak nak buat umrah. Nampaknya saya, mr.soulmate, anak makcik dan 1 family Baling yang akan buat umrah untuk kali ni.

Selepas ke toilet, saya pun pergi ke kawasan berwuduk. Time ni memang saya sorang-sorang ja takdak kawan-kawan sebab tadi saya sorang-sorang berlari ke toilet kan. Habis berwuduk ada group Malaysia juga tanya kat mana toilet, saya pula jadi orang tunjuk arah toilet. Lepas tu mai group Indonesia tanya toilet lagi kat saya hehehe….jadi penunjuk arah toilet pula.



Kemudian saya terus mengerjakan solat jamak takdim zohor dan asar dan seterusnya solat-solat sunat yang lain dan solat sunat ihram. Habis solat saya jumpa Mak Pakistan yang anak dia bawa lari saya punya name tag dan sejadah tu kat sini. Nak tergur dia tapi dia tak sudah solat lagi, saya keluar dulu la. Masa nak keluar masjid baru nampak ahli wanita group kami ramai-ramai nak masuk ke masjid, semua pakat tanya saya dah solat belum sebab nampak saya nak keluar masjid berseorangan. Masa saya keluar dah nampak mr.soulmate dok tunggu saya kat luar. Rupanya ahli group kami yang lain-lain tak nak buat umrah. Nampaknya saya, mr.soulmate, anak makcik dan 1 family Baling yang akan buat umrah untuk kali ni. Makcik pun tak buat umrah sebab dia tak larat.

Betul buat umrah ni memang memerlukan kekuatan fizikal la. Sebab tu bagi saya kalau dari Malaysia baik datang ke Mekah dulu pulun buat ibadah dan baru ke Madinah untuk relax sebab suasana di Madinah lebih santai, lebih tenang dan damai berbanding di Mekah. Kedudukan hotel pun semua dekat je dengan Masjid Nabawi.


Saya, makcik dan mr.soulmate tunggu di luar masjid sambil berborak-borak dan layan angin yang kuat kat luar ni. Dari kejauhan saya nampak seorang lelaki tua India dok pakai kain Ihram. Mata saya pun dok tumpu tengok aksi dia sambil dalam hati “Pakcik ni awatla tak pakai kain ihram kat dalam masjid kan senang sebab kat luar ni angin kuat, kang kain ihram terbang dek angin kan naya”. Habis je ayat tu dalam hati saya, maka kain ihram pakcik tu pun terbang dek angin dan kelihatan 2 ketul bontot depan mata saya. Pakcik tu terkial-kial tangkap kain ihram yang terbang dalam kebogelannya itu dan cepat-cepat balut badan dia balik. 

Alamak…..tergamam saya, awat la mulut capoi sangat dok fikiq bukan2. Kata-kata dalam hati pun seolah-olah macam doa ka? Saya pandang makcik dengan muka terkejut sebab kami semua ni tengah mengadap pakcik tu pun. Makcik terus tergelak, saya pun tergelak sama “makcik…kita tengok wayang free ka?”. Mr.soulmate tak nampak sebab dia dok rancak dok menyembang dengan orang lain. Pakcik India tu lepas dia pakai kain ihram, dia tengok sekeliling ada orang nampak dia ka dak. Kami pun cepat-cepat pusing ke belakang tak mau kata nampak dia satgi mesti dia malu. Dia pun terus masuk masjid, fuh binau sat biji mata tengok. Kali kedua tengok vogelan di public, yang ni takpa la tak sengaja tapi 1st time tengok vogelan kat public tu kat Korea. Kami tersilap ambil air bnb dalam sauna, sekali memangla nak masuk dan keluar dari bilik kena lalu kat bahagian sauna orang vogel-vogel rasa macam nak samak mata dengan ayaq zam-zam ja.

Sementara yang lain-lain dok berborak, depa kata harini depa taknak buat umrah. Dengan bangga dan confident nya ayah tour leader ni kata hari ni letih sebab dah mai Taif jauh, depa nak balik rehat ja tak nak buat umrah. Kami ni okla kami buat ja sebab kami ni memang kalau ada kesempatan nak buat umrah kami takkan lepaskan peluang dan semalam pun rasa rugi sangat sebab tak sempat buat umrah sedangkan dah pi kat kawasan miqat. Depa nak buat umrah esok dan family depa semua pun setuju nak buat umrah esok. Disebabkan depa buat umrah esoknya dan tak berniat umrah kat masjid ni, depa semua dikenakan dam seekor kambing. 



Kesilapan kerana kurangnya ilmu dan mutawwif pun tak peka dengan perkara ni juga mungkin, wallahualam…..

Saya ulang sekali lagi ya, biasanya balik dari Taif, jemaah akan singgah kat masjid miqat iaitu Qarnul Manazil. Di situ kebanyakan Jemaah yang bakal mengerjakan umrah lagi, kena niat di situ. Tak kisahlah samada nak mengerjakan umrah pada hari ni juga atau keesokkan harinya tapi kalau esoknya nak buat umrah kena jagala pantang larang dalam ihram.

Masalahnya di sini, apabila Jemaah yang melalui Qarnul manazil yang TIDAK berniat umrah di situ dan pulang ke Mekah dan keesokkan mereka nak mengerjakan umrah pula, mereka keluar berniat di Masjid Aishah di Tan'im (miqat terdekat dengan Mekah), mereka akan dikenakan dam seekor kambing kerana melanggar tempat miqat pertama masuk ke Mekah iaitu tempat miqat masuk ke Mekah Qarnul Manazil. Miqat di Tan’im ialah tempat miqat bagi penduduk Mekah sedangkan Jemaah ni dah keluar dari Mekah ke Taif bermusafir dah bukan penduduk Mekah lagi, apabila keluar melebihi 2 merhalah dari kota Mekah, apabila nak masuk semula ke Mekah mereka kena niat di tempat miqat masing-masing contohnya kalau keluar ke Madinah dan nak pulang ke Mekah kena miqat di Bir Ali dan sama juga kalau ke Taif kena miqat di Qarnul Manazil, wallahualam…..Ustaz Daud Che Ngah pun dah keluarkan kenyataan rasmi berkaitan masalah ni kerana katanya ramai mutawwif tak ambil berat hal ni dan tak maklumkan kepada Jemaah. Memang ramai yang kena bayar dam hampir separuh dari rombongan kami yang kena dam tu, waallahualam….

Kami sampai ke hotel dah masuk waktu Asar dah. Sebelum ke Masjidil Haram, saya ambil wuduk sekali lagi kat hotel dan kami 4 orang sama-sama ke masjidil Haram. Makcik sorang yang tak buat umrah dan kami 3 orang terus ke dataran tawaf untuk buat tawaf dan sudah je tawaf dah bang maghrib. Kami berhenti solat maghrib dulu dan selepas tu sambung buat Saie pula. Kali ni kami sengaja pilih tempat saie di tingkat atas tempat orang naik scooter tu. So kami dah merasa semua tingkat buat saie la kan. Tapi kat sini tak rasa mendaki bukit macam buat saie kat bawah. Masa tengah buat saie orang bang isya, tak habis saie lagi.

Kami berhenti sekejap solat isya dan kemudian sambung lagi 2 pusingan dan selesaila buat saie. Tah kenapa memang kali ni buat umrah letih sangat, agaknya sebab gelakkan pakcik kain ihram tadi pa. Macam biasa masa tahalul, mr.soulmate akan potong rambut saya tapi kali kena pesan siap-siap potong pendek sudah sebab masa umrah ke-2 dia potong panjang kot, senget sebelah dah rambut. Habis tahalul, kami berpecah, anak makcik pi cari makcik kat bawah dan kami dua jalan balik ke hotel sebab letih gila harini kira nak balik rehat ja.

bersambung.....


Tiada ulasan: