Ahad, 10 Mac 2013

Oh Medan, Indonesia....Day 5

Pagi ni seperti dijanjikan saiful akan datang ke hotel dan hantar kami ke airport. Pagi ni tunggu saiful dekat sejam kat lobi sebab katanya tayar keretanya pancit. Sebelum ke airport kami sempat singgah dulu di pejabat pos. Dah tentu saya nak tulis pengalaman dan penghargaan kepada mr. soulmate sebab sudi menemani saya mengharungi trip kali ni di atas poskad. Begitu juga mr.soulmate dan apa yang ditulis adalah rahsia dan cuma dapat baca poskad bila poskad tu selamat sampai ke rumah.
Saiful ada pesan juga kalau kat pintu airport tu kalau ada pegawai yang lengkap beruniform datang nak minta tengok boarder pass dan passport jangan dilayan dan jalan terus masuk. Kalau ada sapa-sapa datang nak hulurkan pertolongan cuba elakkan dan urus semua sendiri. Ok seperti pesanan dia memang betul-betul terjadi. Rupanya yang pakai uniform kat luar airport tu cuma orang biasa saja dan kalau kita bagi segala dokumen perjalanan memang bersediala kemudian. Ingatkan bila masuk airport discan bagai selamat la kot tapi tak juga sebab banyakla ulat-ulat datang menghampiri pelancong untuk tolong check in la, tolong angkat bag la dan macam-macam lagila dan jangan taktau staf kat kaunter pun dapat komisen juga bila diorang ni tolong check in kan kat kita.
Rimas sangat tau tambah-tambah dok tunggu kaunter nak buka baggage drop tu.


Yeaaah.... hari ni hari kelima dan terakhir kami di bumi Sumatera. Memikirkan pengalaman yang kami lalui sepanjang 4hari lepas banyak mengajar kami erti kehidupan. 
Gambar di atas adalah airport tax yang perlu dibayar setiap kali nak terbang keluar dari Medan. Saya pun tak paham airport tax yang dibayar sekali masa beli tiket air asia dan airport ni adalah berbeza sama sekali. Harganya bagi sorang adalah 75ribu. Masa nak bayar ni kena tunjuk sekali passport dan boarding pass dan resit ni mesti diserahkan di pintu boarding. Sesapa tak dak resit ni maka kena patah balik bayar dan beratur semula, kalau tidak tak boleh terbang keluar.


Akhirnya kami pun meninggalkan bumi sumatera sob sob.....
Dalam hati saya berjanji tak akan kembali ke sini dah, cukupla kali ni saja.


Setengah jam kemudian dah nampak pulau pinang tapi sebelum touch down di bayan lepas, flight berlegar-legar di seberang prai.

Saya minta maaf andai entry Medan ni agak kasar tapi sejujurnya saya cuba nyatakan secara jujur pengalaman yang saya sendiri hadapi. Mungkin orang lain bernasib lebih baik dari saya dan mungkin juga saya tak bernasib baik di Medan. Apa pun yang terjadi ada hikmah di sebaliknya dan banyak pengajaran yang saya dapat daripada trip ni.
 Perbelanjaan kali ni terlebih bajet asal sebanyak 150%.

The end.

1 ulasan:

Yanyon berkata...

Ish,x sangka plak sampai mcm tu sekali suasana kat medan,baca pun dah rimas,hampa yg p nie aku xtaula..apapun lps baca entry nie tobat x p la medan..